tisdag 1 mars 2022

"Alternativa fakta" av Åsa Wikforss

Februaris månadsbok har jag lånat av E, som fick den i skolan. "Alternativa fakta. Om kunskapen och dess fiender" är en väldigt intressant bok om ett ämne som tyvärr blivit alltför aktuellt de senaste åren.

Bildkälla Goodreads

Finns det alternativa fakta? Är kunskap en social konstruktion? Kan något vara sant frö mig men inte för dig, eller är sanning något objektivt? Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, undersöker det omdiskuterade ämnet kunskapsresistens från ett filosofiskt perspektiv. Hon diskuterar vad kunskap är, vilka psykologiska mekanismer som ligger bakom resistensen mot fakta och hur vi kan motverka en sådan resistens.

Det märks tydligt att Åsa Wikforss blivit lite förbannad på Trump och hans administration. Det är så vitt jag vet de som står bakom begreppet, eller i varje fall gjorde det aktuellt igen. Boken kom ut 2017, så innan Trump förlorade valet och innan pandemin bröt ut. Vissa exempel i boken kan på det viset kännas lite daterade, men kärnan finns där och ämnet är dagsaktuellt idag. Desinformation flödar över världen, och det gäller att se upp så att en inte trillar i fällan. Vilket är lätt hur uppmärksam en än är. 
Boken utgår från filosofin, och för mig som inte har jättestora kunskaper i det ämnet så är det bitvis svårt att hänga med. Det kan kännas ibland som att boken mest vänder sig till den redan invigde, men jag hänger ändå med på det mesta och jag tycker att det kommer fram många klokskaper i den här boken. 
Boken tar upp vad fakta är, vad kunskap är, och varför kunskapsresistens växt fram. Vikten av källkritik, men också viljan hos individen att ifrågasätta. Både det vi får oss tillsagt, och det vi tror oss veta.
Här presenteras också sätt att motarbeta kunskapsresistens. Svensk skola får rejält med dask (och det med rätta), men också medierna och deras vinklingar av rubriker och fakta för att locka publik. Till och med nyhetssändningar och debatter på tv får en släng av sleven. Vissa av de sakerna har jag redan tänkt på, andra blir något av a-ha!-upplevelser.

Jag gillade den här boken. Jag hängde som sagt inte alltid med i resonemanget, men tycker att språket var lagom tillgängligt även för den som inte är professor i filosofi. Som lilla jag som bara tyckte att bokens ämne verkade vara intressant. Och det var det också. Det finns mycket att ta till sig av den här boken, och jag hoppas att den läses flitigt av pedagoger, journalister och politiker - de som har en vror/avgörande roll för att stoppa kunskapsresistens.

Mitt betyg på "Alternativa fakta" blev 3/5.