lördag 4 juli 2009

Ni na ni na ni nanna...

BOKTIPSET!

Eller boktipsen snarare. Jag har trillat över en trevlig liten författare tack vare en mycket trevlig kvinna från Kanada, som förra sommaren var kund i min butik.
Långtråkiga dagar i butiken är det skönt att ha något att fördriva tiden med, och är man bokmal så är man... Den här dagen hade jag en Stephen King på disken, något hon lade märke till, och eftersom hon också var ett King-fan började vi prata böcker. Hon tyckte att King skrev lite för långsamt - hon längtade alltid så till nästa bok. Men nu hade hon hittat en författare som var i samma klass. Boken hette "A heartshaped box" men hon kunde inte komma på författaren. Men den boken var i varje fall "så läbbig att den kommer de aldrig kunna göra film av".

Klart man blir nyfiken! Och www.adlibris.com är min bästa vän så jag loggade in och kollade vad författaren till denna bok möjligen kunde heta. Joe Hill var svaret.



"Vålnader" och "En hjärtformad ask" av Joe Hill
Det lät bekant av mer än en anledning. (Svenske Joe Hill har man ju hört talas om!) Jag googlade på namnet och hittar då en del intressanta fakta... Som att Joe Hill vunnit två Bram Stoker-priser. Och att Joe Hill är en pseudonym för Joe Hillstrom King. Tittar man på författarbilden på baksidan av boken ser man slående likheter mellan honom och hans far. Detta är alltså Stephen Kings lille pojk! Äpplet föll inte långt från det trädet!
Är det bra då? Jomenvisst! "En hjärtformad ask" är en riktig nagelbitarroman. Läbbig på riktigt, men jag tror visst att det går att göra film av den. "Vålnader" är en samling om 15 noveller, några med skräcktema och några utan. Mina favoriter är "Uppblåsbare Art", "Den svarta telefonen", "Frukost hos änkan" och "Bobby Conroy återvänder från de döda".
Bara en sak, och det hoppas jag är en översättningsmiss. I novellen "Bobby Conroy återvänder från de döda" beskrivs en person med "ögonbryn som spretade snett uppåt, som på doktor Spock eller Bela Lugosi". Jag vill bara påpeka att den Star Trek-karaktär som det syftar till på INTET sätt är doktor, utan alltid tilltalas som mister Spock. Doktor Spock var en amerikansk barnläkare. Så det så!