fredag 16 april 2010

Shit pommes frites!

Eyjafjallajökull. De är bra på fina namn på Island i varje fall. Bild från Wikipedia.


Man får vara glad att man inte ska ut och flyga den närmaste tiden.

Trodde man någonsin det? Att flyg skulle bli inställda i Sverige på grund av vulkanutbrott? Jag blev i varje fall så förvånad att jag gapade som en fågelholk när jag fick höra det. På riktigt. Vidöppen käft. Måste sett snyggt ut.

Funderar på om jag ska promenera upp på stan idag och ta bussen från Resecentrum. Det tar ungefär en halvtimme. Lika länge som jag annars brukar få stå och vänta när jag ska byta buss. De nya bussarna har en snygg lila färg, de är miljövänligare, de nya linjedragningarna är bra, men - de startar inte om det är kallt (smart i det här landet), de är världssämst på att hålla tiderna och de nya tidtabellerna är helt uppåt väggarna galna.

Jag tycker inte att det är helt kul att behöva starta min resa 2 timmar innan jag börjar jobba. Särskilt inte när samma sträcka tar 10 minuter på motorvägen eller 45 minuter på cykel. Det är bara det att jag tycker det är lite kallt idag. Och jag känner mig lite lat. Och jag har inget körkort. (Nej, jag tänker inta ta något heller - sluta tjata!)

På plussidan kan väl nämnas att bussarna i varje fall inte påverkas av askan från vulkanutbrottet på Island. Alltid något.