lördag 22 augusti 2009

Vampyrer överallt!

Jag har alltid, sedan jag var en liten miss Data, älskat vampyrer. Fullkomligen ÄLSKAT dem. Det började med Hammers Dracula-filmer med Christopher Lee som Dracula (mycket bättre än Bela Lugosi om ni frågar mig), fortsatte med de underbara böckerna av Anne Rice och nådde väl sin kulmen med B-uppsatsen om Dracula jag skrev när jag läste filmvetenskap. Nu har jag hittat nya vampyrer, med en moderniserad vampyrmyt. Och jag älskar det. Fullkomligen ÄLSKAR!


Tidigare i år läste jag John Ajvide Lindqvist underbara roman "Låt den rätte komma in". I går tittade jag, stora J och älskade maken på filmen. I vanlig ordning är boken bättre än filmen. Dels för att det var en hel del plotlines som hade tagits bort, dels för att vissa totalt ångestladdade och otäckt brutala scener ur boken helt hade lyfts bort. Mobbingsekvenserna var korta och kanske lite jobbiga att se, men inte gastkramande. När jag läste boken hade jag en stor klump i magen av ångest av brutaliteten, inte nu. Föräldrargestalterna var heller inte helt okej, det framkom på något sätt aldrig hur mycket Oskar lider av sin situation.

Skådespeleriet var bra. Särskilt Kåre Hedebrant som Oskar var underbar. Eli hade jag väntat mig lite mer av. Bra fysiskt skådespeleri, men replikerna kändes stolpiga.

Hela romanen bygger upp mot slutscenen, titeln på boken är avgörande här. I filmen är inte den passagen alls med. Kändes inte helt okej, den biten saknar jag verkligen.

Bra film, men läs hellre boken. I korthet.

Sen har vi "Twilight"... Boken om Bella som är människa och Edward som är vampyr och deras egentligen omöjliga kärlek till varandra. Boken jag har blivit besatt av. Säger det igen - BESATT! (Har läst ut "Dumpa Matthew" nu och äntligen börjat i "New moon".)

I vanlig ordning är boken bättre än filmen. Vissa grejer har tagits bort helt, som att Bella är otroligt klumpig, och jag hade gärna sett mer av Bella och Edward i skolan. Vissa scener känner man att de gärna hade kunnat jobba lite mer med, gått lite mer på djupet. Med romanen i otroligt färskt minne (2 dagar innan filmen) kändes filmen lite som ett sprinterlopp till slutscenen. Det gick kanske liiiite för fort helt enkelt.

Robert Pattinson förmedlar på ett bra sätt Edwards ångest. Jag menar, hallå? Han vill liksom äta henne men kämpar för att låta bli... "And so the lion fell in love with the lamb."
Kirsten Stewart ser mest förvirrad ut. Vilket Bella i och för sig är, men inte HELA tiden.

Jag känner mig partisk här. Läs boken och se filmen. Båda är värda det. Om man gillar vampyrer. Vilket jag gör.

Filmen "New moon" har premiär i november. Filmen på tredje boken "Eclipse" spelas in just nu. Antar därför att det blir en fjärde film också, eftersom det finns fyra böcker. Som jag hoppas jag får i julklapp.