lördag 10 oktober 2009

Angående Nobelpriset

Jag har som projekt att läsa något av alla som tilldelats Nobelpriset i litteratur. Detta projekt drog jag igång med buller och bång när jag läste novellsamlingen Nobeller förra året, med noveller av olika pristagare. Där prickade jag av en hel del. I år har det däremot inte gått så bra... Hittills har jag bara lyckats pricka av Verner von Heidenstam (1916) och Erik Axel Karlfeltd (1931) då båda hade dikter med i en stor antologi över svensk diktkonst jag fick när jag tog studenten. Jag är inte bra på att gå till biblioteket. Antar att det är där jag har störst möjlighet att hitta Sully Prudhomme som fick det första priset 1901, eller Rabindranath Tagore som är Indiens ende pristagare, han fick det 1913.

Mitt nya projekt i projektet ska bli att pricka av de kvinnliga författarna. De svenska har jag redan fixat, det var delprojekt ett.

Jo, det stämmer. Jag känner mig lite duktig.