onsdag 20 januari 2010

Boktjuven


Jag har inte läst ut den än, men jag tipsar om den redan nu. Läs "Boktjuven" av Markus Zusak. Det är så att jag undrar om jag redan läser den bok jag kommer utnämna till den bästa jag läst år 2010. Den är fantastisk med andra ord.


Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början.
Nioåriga Liesel Meminger bor hos en fosterfamilj. Hennes föräldrar har tagits till ett koncentrationsläger och hennes lillebror är död.
Liesel är en boktjuv - hon stjäl från nazisternas bokbål, från borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att finna. Hon delar böckerna med sina grannar när de sitter i skyddsrummen och med den judiske mannen som gömmer sig i hennes källare.
Detta är Liesels berättelse. Och berättelsen om dem som bodde på Himmel Strasse när bomberna föll.