tisdag 13 juli 2010

Inte-så-Kul-mården

Kolmården igår. Vet inte hur varmt det var, för vi hade ingen termometer med oss, men gissningsvis var det lite mer än +30. Vad värmen gör, med en redan trotsig 6-åring:

  • Blir bilsjuk ock kräks när vi har 200 meter kvar till parkeringen.
  • Tjatar om glass och läsk så fort hon ser en butik. Och gosedjur.
  • När farbror A bjuder på glass väljer hon en så stor att hon inte orkar den. Och sedan börjar tjatet om.
  • Tjatar om gosedjur så fort hon ser en butik med sådana.
  • Vägrar äta annat än några chips, lite körsbär och lite melon, när vi stannar för att äta vår matsäck. Dricker en Festis. Vi trugar, för vi vet att hon kräkts och behöver vätska och mat.
  • Tröttnar på alla djur efter ungefär 30 sekunder. Att vi har tur och får se lekande björnungar, busiga surikater och mumsande jordekorrar spelar liksom ingen roll. Bara delfinshowen var kul. Ungefär.
  • Lyckas till slut tjata till sig en gosesköldpadda i Djungelbutiken. Annars hade jag lovat henne att få ett i utgångsbutiken.
  • När vi gått 2 meter ut från Bamses värld och är på väg tillbaka till bilen kommer hon på att sköldpaddan inte är gosig utan har hårt skal. Innan dess har hon lekt med den hela tiden.
  • Skriker att jag är en elak mamma som inte gett henne ett mjukt djur.
  • Lugnar sig ett tag när jag erbjuder henne mjukisgorillan som jag köpt bara för att den var söt.
  • Kommer på ute på parkeringen att nu är det försent för ett nytt gosedjur (Jag misstänker att hon ville ha en gibbon med långa armar, som kusinen fick. Därför frågade jag henne 7000 gånger om hon var säker på sköldpaddan.)
  • Knäpper av säkerhetsbältet 3 gånger innan vi lämnat parkeringen. När vi äntligen kommer iväg skriker hon i högan sky, slår sin vettskrämda storebror, sparkar pappan i ryggen när han kör och kastar skor på oss.
  • Somnar efter 3 mil.

Älskade maken har lovat dyrt och heligt att ALDRIG mer åka till Kolmården. No fucking way. Vilket jag tycker är synd, för jag tycker om Kolmården. Men just nu vill inte jag heller det.