torsdag 27 oktober 2022

Move it, move it

Idag är en sådan där dag då jag tränar massor. Och inget av det känns egentligen sådär jättejobbigt. För jag använder mig av träning jag tycker är kul, och sådan där vardagsmotion.
Varje dag har jag minst tre saker jag gör som kan räknas som motion, och så har jag tillägg till de där tre dagliga några dagar i veckan.

Min dag börjar tidigt, så att jag ska hinna med ett yogapass på morgonen. Det är här jag tar hjälp av Yoga with Adrienes spellistor, och även om jag oftast följer dem så händer det att jag avviker och gör ett annat pass istället. Om jag känner mig lite risig, till exempel, eller bara inte har lust med det pass som är i spellistan för den dagen. Alla YWA-pass är inte min tekopp helt enkelt.
Jag cyklar motionscykel varje dag. Hur länge beror ofta på hur mycket motion jag känner att jag fått ändå, men ofta en halvtimme. Här brukar jag titta på något samtidigt som jag trampar. En YouTube-video kanske, eller ett avsnitt av en serie jag följer. Det var bland annat så jag tittade på senaste säsongen av "American Horror Story". Jag trampade inte hela avsnittet, men nästan.
Och så en promenad om dagen. Jag brukar gå ut och gå minst en halvtimme. Gärna i sällskap av en liten hund, men på egen hand eller i sällskap av en familjemedlem går också finemang. Här har jag väldigt sällan hörlurar på, utan jag försöker njuta av naturen och min omgivning så mycket som möjligt. Alla väder är så klart inte kul att gå ut i, men med rätt utrustning så blir ofta promenaden njutbar ändå. Om inte annat för att det är himla skönt att komma hem och krypa in i mysiga kläder, in under en varm filt med en kopp te och en bra bok till sällskap. En liten morot som väntar i slutet, helt enkelt.
Några dagar i veckan adderar jag ett stretchpass efter yogapasset. De har olika fokus varje gång och är mellan 5 och 20 minuter långa, beroende på vad jag känner för den dagen. Jag gör dem för försöka hålla mig så rörlig som möjligt så länge som möjligt. För jag blir ju inte yngre.
Ett par dagar i veckan styrketränar jag en liten stund också. Inga tunga lyft, bara utmana musklerna lite extra. Oftast bara med hantlar, ibland även med motståndsband. Lite vad jag känner att jag orkar och behöver. Det brukar ta 10 minuter och sedan känner jag mig lite extra duktig de dagarna.
Samt att jag leder yogapass och passar på att röra mig själv lite då också, även om mitt fokus ligger på att guida mina deltagare och hjälpa dem att nå bästa möjliga resultat.

Ibland funderar jag på om jag tränar för mycket, men sedan tänker jag att jag inte gör det. För att det jag gör är sådant som jag hade gjort ändå, lite sådant som räknas som vardagsmotion. Samt att jag tycker att det är kul.
Nu har jag så klart inte lust alla dagar, men jag försöker göra det ändå. För att jag vet att jag mår bra då, både mentalt och fysiskt. Och det är ju ändå huvudsaken.