söndag 21 februari 2010

ÄNTLIGEN!

Vi har en tonåring i huset, stora J. Hon ska fylla 18 i sommar och ska alltså rösta i höst. Hon pratar lite löst om att flytta hemifrån. Då finns det vissa grundläggande saker man bör kunna anser jag.
Betala räkningar.
Städa.
Tjäna pengar.
Handla.
Laga mat.

Det sistnämnda har vi försökt få henne att göra ett antal gånger, utan resultat. Visst kan hon koka nudlar och steka sig ett ägg om hon är hemma själv, eller skära i ordning en sallad, men laga middag till hela familjen? Don't think so.

Fast nu - NU - har jag lyckats. Jag gjorde så här:

Jag: - På söndag får du laga middag, J.
J: - ????????
Jag: - Du ska göra fläskpannkaka.
J: - ????????

Och banne mig, när jag kom hem från jobbet stod hon och rev morötter och fläskpannkakan var i ugnen. Gott blev det också.

Men hon brände sig på ugnen...