onsdag 24 februari 2010

Yakiniku

Yakiniku som min bror gjorde den!

Det händer att folk (oftast mina barn) frågar mig vad jag har för favoriträtt. Det är alltid svårt att svara på för jag gillar verkligen mat, både att tillaga och att äta (nä, jag är inte gravid - jag är bara lite fet).
Men högt upp på min lista hamnar i varje fall Yakiniku.

Första gången jag åt denna skapelse var hemma hos min bror L (som liksom jag tycker om att laga mat, han kan pula i köket en hel dag) när stora J var en pytteliten bebis, vi snackar dagar gammal här. Min bror tyckte jag behövde bli lite omhändertagen, så jag var hemma hos honom och hans fru och deras son en dag, och medan jag låg och sov skapade bror min denna rätt.

L är mycket intresserad av Japan och är väldigt duktig på Aikido. Det är nog på något sätt genom den som han kom över det här receptet. Jag har provat att äta Yakiniku ute på restaurang, men det blir aldrig så gott som när man gör den själv.

Yakiniku

4 -6 hg mycket tunt skivad entrecote (snudd på slamsor, enligt L)

Yakiniku no tare

1 dl japansk soja (Kikkoman)
3 msk sesamfrö
2 msk socker
1 msk fint hackad purjolök
3 msk mirin
2 tsk pressad vitlök
2 tsk riven ingefära

Blanda ihop yakiniku no tare-marinaden och låt köttet marinera i den minst 30 minuter.
Låt köttet rinna av. Stek det i omgångar i lite olja i en mycket het stekpanna.

För en äkta japansk måltid, servera med ris, misosoppa och te.
Jag föredrar dock att servera med ris, sweetchilimarinerad gurka, avokado och vatten.