tisdag 7 december 2010

Mjuk pepparkaka med nöttosca

Inför bokcirkels träff hörde jag mig noga för så att ingen var allergisk mot nötter. Jag hade nämligen hittat ett recept jag ville prova. Och nötter kan ju vara lite knepigt ur allergisynpunkt. Då de flesta i cirkeln finns att hitta på FB ställde jag frågan där och då blev jag överöst med förfrågningar om detta recept.

Jag har snott det rätt av från favorittidningen "Allt om mat". Receptet finns att hitta i årets julspecialtidning (sida 26).


Pepparkaka med nöttosca

50 g smör
3 dl (180 g) vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk kanel
1 tsk mald kardemumma
1 tsk vaniljsocker
1 tsk mald ingefära
1 tsk mald kryddnejlika
2 tsk bakpulver
1 stort ägg
3/4 dl mjölk
3/4 dl vispgrädde eller creme fraishe

Värm ugnen till 175 grader. Smörj och bröa en avlång bakform på 1½ liter.
Smält smöret och låt det svalna. Blanda alla torra ingredienser.
Vispa upp ägget. Blanda ner ägg, mjölk och grädde i de torra ingredienserna. Rör ner smöret.
Häll smeten i bakformen, Grädda mitt i ugnen cirka 25 minuter. Prova med en sticka. Låt svalna lite men stäng inte av ugnen!

Nöttosca

1 dl hasselnötter
1 dl sötmandel
1 dl pumpakärnor
75 g smör
1½ msk vetemjöl
1½ msk mjölk
½ dl strösocker
½ dl mörk sirap

Rosta mandel, hasselnötter och pumpakärnor i en torr stekpanna.
Smält smöret i en kastrull. Blanda mjöl och mjölk och rör ner det i smöret. Blanda ner socker och sirap, sjud smeten under omrörning tills den tjocknat.
Rör ner nötterna. Klicka toscasmeten över kakan. Grädda mitt i ugnen 10 minuter.
Låt kakan svalna innan den tas ur formen.