tisdag 22 april 2014

Renskavsgryta

Alltså - det är ju baske mig omöjligt att få brun mat att se god ut på bild. Tur att den smakar bättre än den ser ut. Ikväll serverades det renskavsgryta i det Datska hushållet. Snabbmat så det visslar om det.


Renskavsgryta

Renskav
valfri svamp
matlagningsgrädde
soja
buljongtärning
salt och peppar

Jag skulle kunna ange mått, men orka. Jag höftar mest hela tiden när jag lagar mat och i det här fallet var det verkligen så. Det enda "mått" jag kan ange är väl att jag använder ett familjepack renskav (eller två vanliga) eftersom vi är en hungrig familj på fem personer (om alla är hemma).
Anyhow - det är så här jag gör.

Direkt från frysen - fräs renskav i lite smör i en stekpanna och strimla till den allteftersom den tinar. När all renskav har tinat, tillsätt alla övriga ingredienser och låt koka ihop. Så ja - man kryddar efter smak och så där. Svampen i det här fallet var champinjoner som jag hade fräst i förväg, men burkchampinjoner duger det med. Gissar att det skulle vara knallgott med kantareller också, men jag hade tyvärr ingen kantarell-langare i höstas så det har jag inte testat själv.

Servera med potatismos och lingonsylt. Jag gjorde moset själv, men min svåger anser att det ska vara pulvermos. Vi är kanske inte helt överens där, men han är norrlänningen så jag kan väl låta honom vinna den här gången. Motvilligt.