torsdag 24 april 2014

Säsongssammanfattning: Shameless, säsong 3

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Jag har precis tittat klart på säsong 3 av "Shameless". Det kom lite påsk och familj i vägen för mitt maratontittande. Så vi tar väl en sammanfattning då.

(Tagline till den här bilden har varit "Living crappily ever after". Lite så är det ja.)

Bildkälla Showtime
Favoritavsnitt: 3x1 "El gran cañon". Frank är fast i Mexico men har hittat ett sätt att ta sig därifrån. Jimmys svärfar kommer på besök och försvårar saker för Jimmy.
3x6 "Cascading failures". Fiona tar till alla medel för att få ut "sina barn" ur deras fosterhem och hon blir förvånad när hon får veta vem som ringde myndigheterna. Ian och Mickey blir påkomna av Mickeys pappa.
3x9 "Frank the plumber". Frank blir otippat en ny talesperson för homosexuellas rättigheter. Ian får veta att Mickey ska gifta sig och konfronterar honom med deras känslor för varandra. Lip blir arg på Mandy som har ansökt till MIT åt honom, men han går ändå med på en intervju med skolan. Karen råkar ut för en olycka.
3x12 "Survival of the fittest". Frank är i fängelset med släpps när det visar sig att han är allvarligt sjuk. Jimmy är försvunnen och Fiona försöker gå vidare och söker ett nytt jobb. Lip är den första i familjen Gallagher som avslutar high school och får ett diplom. Ian bestämmer sig för att ta värvning och berättar det bara för Mickey som blir väldigt ledsen. Dagen efter förfalskar han sin ålder och lämnar huset utan att säga något till någon.

Favoritkaraktär: Alltså - jag är ju bra kär i Ian så måste jag välja så blir det han. Däremot måste jag instämma i en sak jag har läst någonstans, om att alla karaktärerna i den här serien har något man kan tycka om hos dem - till och med Frank. Ingen är helt god eller helt ond, alla har de fel och brister och saker man kan älska hos dem.

Favoritpar: Ian och Mickey. Det är inte klokt vad jag vill att det ska gå bra för mina små gossar, men det ser ju mörkt ut - onekligen. Som jag grät när Ian berättade för Mickey att han skulle ta värvning. Det var nog ingen vacker syn.

Bäst i säsongen: Jag säger syskonkärleken den här gången också. Eller kanske till och med familjekärleken eftersom Frank faktiskt försökte en gång eller två att göra det rätta.

Värst i säsongen: Jag hoppas vi har sett det sista av Estefania och hennes pappa nu. Jag vet inte om jag är riktigt lika glad över att vi kanske har sett det sista av Jimmy också. Hans öde är än så länge okänt, men jag hoppas vi får veta vad som hänt.

Övriga kommentarer: Känsla just nu - vill snabbt se säsong 4 fast samtidigt vill jag spara på den för när jag har sett den så måste jag vänta till nästa år innan jag får mer. Å andra sidan är det här så pass bra att jag inte har några problem med att se hela serien en gång till. Jag tycker med andra ord att ni ska se det här.