torsdag 7 september 2017

Säsongssammanfattning: Reign, säsong 4

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Ännu en avslutad serie under bältet. Den fjärde och sista säsongen av "Reign" hattar mellan Skottland, England och Frankrike. Minst ett kungadöme för mycket för att jag skulle behålla intresset. Man borde ha lämnat Frankrike därhän när Mary kom till Skottland, men jag antar att rollerna som finns där var lite för poppis för att bara släppa. Nåja. Nu är det i varje slut, och kan man sin historia så vet man hur det slutade.

Bildkälla Google 
Favoritavsnitt: 4x13 "Cop de grace". Jag har helt klart en förkärlek till avsnitt som berör riktiga historiska händelser. Som i "Coup de grace" som behandlar kuppförsöket mot Mary och mordet på hennes sekreterare David Rizzio.
4x16 "All it cost her" Serieavslutningen. De sista fem minuterna är helt klart mest sevärda, med snabba blickar tillbaka på de övriga säsongen, när Mary går mot sin avrättning.

Favoritkaraktär: Jag måste nog säga Mary, men jag hade även stor behållning av Elisabeth.

Favoritpar: Nej. Eller Mary och Francis, tillsammans igen på andra sidan. De var ju mitt otp för den här serien.

Bäst i säsongen: Som sagt - när det åtminstone snuddar vid sådant som verkligen hände.

Värst i säsongen: När det är så osannolikt att man känner behov av en skämskudde. Som att Elisabeth skulle ha haft flera älskare, och till och med gift sig i hemlighet - med en man som levde på 1800-talet? Jodå, jag googlade för att få veta om Gideon Blackburn hade någon verklig bakgrund, och det hade han. Fast i ett helt annat sekel. Sådant har jag haft väldigt svårt för hela seriens gång.

Övriga kommentarer: Jag visste att "Reign" hade blivit nedlagd långt innan säsongen visades i våras. Jag trodde att produktionsteamet också visste det, och skulle anstränga sig för att knyta ihop resten av Marys liv under den här säsongen. Men med tanke på att till och med sista avsnittet bygger upp till en cliffhanger, så börjar jag undra. Helat plötsligt är det "21 år senare" och Mary väntar på sin avrättning, på order av Elisabeth, utan att vi som tittare får någon vettig förklaring till vad som ledde dit. Kändes aningen snopet. Å andra sidan var de där sista minuterna dock så pass rörande att jag nästan fällde en tår. Nästan.