onsdag 20 september 2017

TBR


TBR = To Be Read. Så här ser min lilla hög ut just nu, komplett med Megan Fox uppepå och Derek och Stiles som vaktar. Och ja - de ligger i storleksordning.
Den här högen är i ständig förändring, med böcker som tillkommer allteftersom jag skaffar dem eller får en brinnande lust att läsa om dem. I det senare fallet flyttas de i så fall från min bokhylla och in i TBR-högen som jag har på en hylla över sängen. Hur länge böckerna sedan får vara i den där högen vet man dock aldrig. Ibland kan det ta ett år eller mer, ibland hinner de knappt landa där. Det beror lite grann på hur sugen jag är just när jag läser ut en bok och ska välja en ny, eller vad tärningen väljer. För om jag inte kan bestämma mig slår jag tärning om det - sådan är jag!

De här titlarna ligger i min TBR-hög just nu, uppifrån och ner:

  • "Mr Mercedes" av Stephen King. Den här boken är faktiskt nästa bok att läsas för Plejaderna, ni vet - den där bok/läsecirkeln jag är med i. Till allas förvåning faktiskt, eftersom hon som valde boken har uttryckt ett stort ogillande till Stephen Kings författarskap. Jag vet - THE HORROR! Nåja - hon valde denna då hon tänkte att hon skulle ge King en chans till.
    Jag har redan läst "Mr Mercedes" och hade kanske inte jättestor lust att läsa om just den av alla hans böcker. Den ligger alltså där i högen rätt så opriotiterad. Hinner jag så hinner jag, om inte annat så kanske jag skummar mig igenom den i varje fall.
  • "On Her Majesty's Secret Service" av Ian Fleming. Jag fortsätter så sakteliga att beta av Ian Flemings Bond-böcker. Eftersom pappsen inte hade alla böckerna i sin hylla skaffar jag dem själv numera numera, och då blir de på engelska. Föredrar dem så eftersom mycket gick förlorat i översättningen. Jag tror att de ska komma ut snart i nyöversättning. Kan behövas. Om en sägert.
  • "Homegoing" av Yaa Gyasi. Jag köpte den här boken i somras under en kampanj för engelska pockets på AdLibris, och det är den boken som har legat längst i TBR-högen just nu. Jag har nämligen funderingar på om den kanske blir mitt nästa val till Plejaderna, men jag funderar även på två andra titlar så vi får se. 
  • "Cloud Atlas" av David Mitchell. En av favoritböckerna från förra året. Jag älskade "Cloud Atlas" så mycket att jag funderade på att läsa om den direkt när jag hade slutat läsa den, då i februari 2016. Nu höll jag mig ända tills för några veckor sedan då jag drabbade av ett längt så stort att jag bara helt enkelt lade den i högen. Så den kommer bli omläst, men jag vet inte när, för i det här fallet kommer jag låta tärningen välja.
  • "The Tenant of Wildfell Hall" av Anne Brontë ligger så klart i högen för att jag vill läsa allt som systrarna Brontë skrev. Vet inte ett dugg mer om den än så, men eftersom allt annat de skrivit varit bra så har jag mina förhoppningar.
  • "Miss Peregrine's peculiar children" av Ransom Riggs. Hela trilogin i en pappbox. Det är därför jag är inne i bok två just nu. Hade jag inte köpt hela trilogin på ett bräde så hade jag slutat läsa efter "Miss Peregrine's home for peculiar children", för så himla bra tyckte jag inte att det var. Nämligen. Jag har å andra sidan bara sista boken kvar nu, och halva andra.
  • "The Gentleman's guide to vice and virtue" av Mackenzie Lee har jag hört så mycket gott om från diverse booktubers att jag inte kunde värja mig längre. En historisk YA med kärleksförvecklingar och rasproblematik, om jag förstått det hela rätt. Verkar väldigt spännande, to say the least.
Så. Det var min TBR det. Den här veckan... Vad läser du just nu?