torsdag 14 maj 2009

To boldly go where no man has gone before.

Som jag har längtat! Ända sedan jag hörde att det var en ny film på gång har jag blivit ivrig som en femåring i en godisaffär varje gång jag läst något om den kommande filmen. Och nu är den här! Och jag har sett den! :)

Som ett fan (även om Next generation alltid varit min favorit) blir man lätt skeptisk när man hör rykten om att Matt Damon och Ben Affleck ska spela Kirk och Spock. Med glädje kan man konstatera att så inte blev fallet, i stället valdes relativt okända skådespelare i de tongivande rollerna. Zachary Quinto har jag sett som elake Sylar i "Heroes", John Cho har glimtat till lite här och där och Simon Pegg har jag sett i de roliga filmerna "Shaun of the dead" och "Hot fuzz" men annars är det idel nya ansikten på duken. Bra nya ansikten!



Chris Pine (Kirk), Simon Pegg (Scotty), Karl Urban (Dr Mcoy), John Cho (Sulu) och Zoe Saldana (Uhura)



Zachary Quinto (Spock) och Chris Pine (Kirk).


Det är en riktig actionrykare vi får oss serverat. Kan kanske tycka att Kirk åker på lite väl mycket stryk på en dag för att det ska vara nyttigt, men det är väl ett sätt att etablera karaktär för de oinvigda. Humorinslagen var väl också kanske inte direkt jätteroliga, nästan lite pajas faktiskt. Action är det som sagt gott om, både ombord Enterprise samt ett gäng ordentliga rymdstrider. Gillar man action kan man nog gilla Star Trek utan att vara en trekker, men man har ju helt klart mer utbyte av filmen om man känner till grundstoryn.


En av filmposterna. Eric Bana spelar skurken som romulanen Nero.


Det här är filmen om Kirk och Spock innan tv-serien Star Trek. Vi möter dem redan i deras barndom, i Kirks fall är vi med redan vid förlossningen. Vi får se vad som format dem, hur Spock kämpar med dualiteten att vara hälften människa hälften vulcan, och hur Kirk växer upp utan en fadersgestalt. Alla de centrala karaktärerna i tv-serien ometableras här, i yngre upplagor (och i Spocks fall - snyggare och sexigare. Ledsen, Nimoy.)

Sedan möts de allihop, i några fall under utbildningen i Starfleet (kan bara inte med svenska översättningen Stjärnflottan. Ick!), i andra fall ombord på Enterprise NCC 1701. Vilka rysningar jag fick när Enterprise syntes på duken för första gången. God damn what a rush! :)

Beam me up, Scotty.

Ska du se denna film, vilket jag rekommenderar, så var beredd på att höra repliker du känner och älskar (om du är trekker), tidsresor..., oväntade vändningar, rött och grönt blod, slagsmål, fotontorpeder, fallskärmshoppning, elaka romulaner och en väldigt bra science fictionfilm.

Så här ska en vulcan se ut! Öronen, ögonbrynen, luggen. Allt är perfekt!

Ska jag sätta ett betyg på den här filmen så blir det 4 av 5. Gå och se. NU! Mrs Data rekommenderar.