torsdag 28 maj 2009

Red velvet


Red velvet heter den alltså, tårtan jag bakade till älskade maken. Tydligen ett recept från de södra delarna av USA. Kakan blir röd som ett resultat av en kemisk reaktion på kakao, filmjölk och vinäger. Jag fuskade också och hade i röd karamellfärg. :) Det syns nästan att kakan är röd på bilden, men bara nästan. Det som syns bäst är att saftkannan är gul.


Den var snyggare med glasyr på även om glasyren inte blev sådär luftig som det var meningen. Kan ju tycka att de kunde göra lightpaketen i en annan färg eller nåt. *morr* Dessutom - varför bara i 200 eller 300 grams förpackningar? Vad är det för fel på 400 gram? Då hade jag bara behövt köpa ett paket till den här kakan. Dessutom är det 800 gram cream cheese i alla recept på cheesecake jag har. Som ett litet tips. Gör 400 grams förpackningar NU. Och gör lightpaketen i en annan färg. (Som om nån från Philadelhiaost sitter och läser min lilla blogg - jo pyttsan!) På bilden syns även Wivans mandelskorpor (kan jag inte ta åt mig äran av) och bullar med kanel- och vaniljfyllning. Gott och trevligt tårtkalas.

Älskade maken fick i present: Blue Harvest (Family Guy gör parodi på Star Wars), en högtryckstvätt, diverse klädesplagg, en gammal Omegaklocka som hans syster letat reda på och renoverat (jepp, hon är urmakare), två ex av Depeche Modes nya skiva (en av dem kommer bli Pet Shop Boys nya), en bil till Tintinbilsamlingen och en bil till bilbanan och så pengar att spendera (på mig?).

Nu ska vi titta på Blue Harvest. Det är jättekul och vi är science fiction-nördar. :)