måndag 8 november 2010

Lila bus(s)ar

Idag kom kylan till Örebro. I form av minus tio. På med vinterskor, extra byxor och dunkappa. Tog bussen till jobbet efter att ha lämnat lilla A och lilla E på skolan. Någon tant krånglade lite extra framme hos busschauffören innan hon gick av. Således blev bussen lite sen. Kommer fram till Resecentrum lagom för att se buss 22 mot Marieberg försvinna mot Järntorget. Skit. 20 minuters väntan på nästa buss. (Jag hann i tid till jobbet i varje fall.)

Ska åka hem från jobbet åt motsatt håll. I vanlig ordning gick resan till Resecentrum bra. Bussen anlände till och med 5 minuter innan beräknad tid! Nu har jag två val. Antingen tar jag bussen som ska komma om 12 minuter, men som jag får gå lite extra långt från, eller så tar jag bussen som ska gå om 14 minuter som gör att jag får kortare väg att gå hem från busshållplatsen. Självklart gjorde jag fel val. Tänkte som så att 2 minuter extra att vänta spelar ingen roll. Första bussen kommer in. Jag tvekar - ska jag? Ändå? Men nej. Det är ju bara 2 minuter! Eller hur?

Bussen som skulle ha gått 16:10 från Resecentrum anländer slutligen 16:20. Knökfull. Så mina "bara 2 minuter" blev 12 minuter. Gissa hur mycket hemma jag hade hunnit vara om jag tagit den första bussen. Just det.

De har en fin lila färg, bussarna i Örebro. Håller tidtabellerna gör de dock INTE!
Jag fryser fortfarande, 4 timmar senare.