tisdag 9 november 2010

Mera mens!

Just nu går det en reklamfilm på tv från Apoteket. Denna reklam visar en kö i en mataffär. Närmast på tur står curlingpappan med sin skrikiga unge som vill ha godis. Hon springer iväg och han går efter. Bara lämnar sin plats och går. Går ur kön. Kvinnan bakom honom blir lite sur och tar hans plats och börjar plocka upp sina varor på bandet. Pappan återvänder (utan dottern?) och kräver tillbaka sin köplats. Kvinnan säger nej. "Du gick ur kön". Kassörskan och övriga köende tittar lite konstigt på de inblandade. Här kommer rösten från himlen och förklarar: "Hon har mensvärk."

Och här blir jag lite förbannad!

Återigen - han lämnar kön, hon tar hans plats. Okej att hon inte är fru solsken när han kommer och vill ha tillbaka sin plats (och var är ungen?) men VERKLIGEN? Är vi där nu igen? Kan man verkligen bara vara sur som kvinna om man har mensvärk? Vad var det för fel på "hon har tandvärk/huvudvärk/ryggvärk/fotvärk/nackvärk"? Varför är det just när en kvinna har mensvärk hon har mer ont än vad hon behöver och borde gå till apoteket och få hjälp för att hitta en bra värktablett? Jag hade inte reagerat alls om hon hade haft någon annan värk än just mensvärk. För återigen säger vi då att kvinnor beter sig underligt när de har mens. Mens är konstigt, underligt och gör kvinnor onormala. Om det hade varit en man som hade tagit köplatsen hade rösten från himlen då sagt: "Han har pungvärk"?

Jag blir faktiskt så förbannad på den här reklamen att jag har lust att börja handla på något av de andra apoteksbolagen i fortsättningen. Ironiskt nog är det Apoliva som har de bästa och mest prisvärda mensskydden enligt mig. Men arg blir jag. Och nej - jag har inte mens.