onsdag 10 november 2010

Slutet på min mysiga dag

Lilla A kommer hem från skolan som en räddande ängel. Helt plötsligt blir livet kul för lilla E. Någon att leka med! Och för att göra saken ÄNNU bättre så kommer stora J med kompisen T ungefär samtidigt.

Utlovat mellis serveras. Te eller varm choklad och kladdkaka. De små äter fort och är sedan ute innan man hinner säga raketbränsle. Jag och de stora flickorna sitter kvar och snackar goja en stund. Sedan försvinner de ner i stora J:s nyrenoverade rum.

Jag sorterar tvätt och sätter igång en maskin. Slösurfar lite. Hänger tvätt och sätter igång en ny maskin. Älskade maken kommer hem. Vi åker och veckohandlar. Kommer hem. De små blir kvar ute, älskade maken och jag lagar mat. Och här vill jag dela med mig av ett knep.

Det kan ju ibland vara svårt att få de mindre barnen att äta fisk. Det är "äckligt" av någon konstig anledning. Trots detta envisas jag med att servera havets läckerheter. Och här har jag hittat något som funkar! Fiskburgare! Alltså, man steker en fiskpanett och serverar den med vanliga hamburgertillbehör. De äter baske mig dubbla portioner! WOW! Som ett litet tips.

Måltiden avslutas med glass. Med kaffesmak för oss stora och på pinne för de små, och T som snudd på spydde när hon kände kaffesmaken på glassen. Sedan lite mer tvätt, lite mer slösurf, beställa en bok en kompis har skrivit, lite tv för lilla A&E.

Och nu har de gått och lagt sig. Lugnet lägrar sig i det Datska hemmet. Snart börjar "Grey's anatomy" och jag har en påse chips i skafferiet. Life is good!