lördag 5 november 2011

Surprise!

Dagen igår bar på en hel del mys och ett gäng trevliga överraskningar. Vi började med en långpromenad, inklusive fika vid Hjälmaren. Vi hade med oss Perny med barn, men utan hennes influensasjuke make, och hon var clever nog att ta några bilder. Hon har bloggat om det också - kika in här.

Resten av dagen fyllde vi med diverse slöande. Enda avbrottet kom när eftermiddagen började bli kväll, då det plötsligt knackade på dörren. Vi trodde det var några utklädda som skulle tigga godis på fel dag och funderade på att inte öppna, men till sist gjorde vi det. Och där på trappan stod en klasskompis till Lilla E med lillebror och mamma som undrade om vi tyckte om trattkantareller. De hade nämligen plockat 40 liter och tyckte mer om att plocka svamp än att äta den. Själv är jag precis tvärtom.


Så medan älskade maken stekte ajvarbiffar rensade jag 5 liter trattkantareller. Lite blev stekt till biffarna, mer än hälften förvällt och lagt i frysen till en annan dag och resten ligger på tork. Fatta vilken god svamppasta jag kan göra på det! Mitt i smällkalla vintern! En mycket trevlig överraskning.


Peter Stormare fick däremot en inte alltför angenäm överraskning i fredagsmysfilmen "Jurassic Park: The Lost World". Den här lilla gynnaren och hans 700 polare äter nämligen upp honom efter detta korta lilla möte som inte avlöpte alltför väl. Note to self - inte använda elpistol på små dinosaurier.
Lilla E var skiträdd ungefär hela filmen, men hon fick ju chips så det fick gå bra. Och det var hon som valde!


Kvällens sista överraskning kom när det var läggdags. Då hittade vi nämligen den här filuren målad på Lilla E:s knä. Älskade maken skrattade så han grät. Riktigt söt, tycker jag.

Och idag har jag målat naglarna orange, köpt lördagsgodis och en varsin leksak till mina minsta barn och fått ett baslack köpt åt mig av Stora J. Snart är det dags att åka till kyrkogården och tända ljus. Dels i minneslunden för mina kära som är begravda på annan ort, dels på älskade makens farmor och farfars grav. Sedan blir det fest och gamman hos svärföräldrarna. Porterstek, vin och trevligt umgänge. Mamma och pappa kommer dit också.

Måste säga att jag verkligen gillat det här höstlovet. Kan vi göra om.