fredag 28 mars 2014

FredagsFilmen: The maze runner

Jag läste som sagt ut del ett i trilogin (om man borträknar prequel-boken) "The maze runner" häromdagen. Jag valde att läasa boken eftersom jag ville se filmen och anledningen till att jag ens blev nyfiken på filmen är att min favorit från "Teen wolf" spelar huvudrollen som Thomas i den här. Dylan O'Brien alltså. 
Min plan är så klart att jag ska hinna läsa alla fyra böckerna innan filmen "The maze runner" har premiär i höst (19 september är det datum jag har hittat) och det här känner jag blir ett biobesök. Satt och läste med uppspärrade ögon, tittade upp på älskade maken och sade just det. "Den här vill jag se på bio för den kommer vara fantastisk". Hoppas bara den kommer i annat än 3D (vilket jag i och för sig inte sett något om alls) eftersom jag blir åksjuk av 3D.

Bildkälla studiosystemnews.com
Thomas vaknar i en hiss, utan några andra minnen förutom sitt namn. När hissen stannar välkomnas han till The Glade, ett självförsörjande samhälle mitt inne i en enorm labyrint. I två år har pojkarna som bor i labyrinten försökt finna en väg ut, men hoppet om frihet börjar försvinna. Varje månad levereras en ny pojke till Glade och Thomas är den senaste i raden. Dagen efter hans ankomst levererar hissen en medvetslös flicka och den väl inrutade tillvaron förändras drastiskt.