torsdag 11 september 2014

Säsongssammanfattning: Spartacus, säsong 1 - Blood and sand

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

När jag väl satte mig ner och verkligen tittade på "Spartacus" så gick det ganska snabbt att se första säsongen. Den här serien består av tre säsonger och en miniserie som är en prequel, och alla har egna namn. Den här säsongen heter "Blood and sand" och behandlar Spartacus första tid i Rom - inte så trevlig för honom, men sådär 2000 år senare blev hans liv till underhållningsvåld för oss. 
För "Spartacus" är baserad på den sanna historien om Spartacus, som ledde ett stort slavuppror innan han besegrades av romarna och dog 71 f.Kr. Det är lite si och så med källor från den här tiden och man vet inte mycket om Spartacus bakgrund. Det här är alltså fiktion, även om vissa av karaktärerna som förekommer här har funnits på riktigt. 
Men nu är det alltså underhållsvåld i form av tv-serie vi talar om här. Och våld är det, budgeten för fejkblod torde ha varit ganska hög. Mycket naket och sex och blod som skvätter i bästa serietidningsstil och slow motion. Trodde inte alls jag skulle gilla det här, men se - där hade jag fel.

Bildkälla Pop culture zoo
Favoritavsnitt: 1x01 "The red serpent". Pilotavsnittet där vi får se vem Spartacus var innan han blev tagen som krigsfånge och hur han hamnade på gladiatorarenan i Capua.
1x05 "Shadow games". Spartacus ska slåss tillsammans med Crixus mot Theokoles, en hitills obesegrad jätte till gladiator. Den enda som hittills överlevt ett möte mot Theokoles är deras tränare, Doctore.
1x10 "Party favors". I ett försök att stärka sin position och vinna politisk makt, väljer Batiatus att hålla i födelsedagsfesten för den unge Numerius, magistratens son. Hans gladiatorer ska slåss utan att dra blod, men födelsedagsbarnet vill annorlunda.
1x13 "Kill them all". Spartacus har förstått vad som hände hans hustru och efter det som hänt med Varro och Crixus är han trött på att tjäna under Batiatus. Han planerar ett uppror och försöker få med sig sina gladiatorbröder.

Favoritkaraktär: Spartacus. Duh! Och så gillade jag Varro väldigt mycket, och Crixus är väl bra på sitt sätt han med.

Favoritpar: Måste väl faktiskt erkänna att jag tyckte väldigt mycket om Crixus och Naevia. Så tafatt rart där i början - trodde man kanske inte om store, stygge Crixus.

Värst i säsongen: En hel del omotiverat naket, och det tycker jag aldrig om. Nu vet jag att man ville ha fram det råa och chockerande som romartiden var. Mord som underhållning känns ju väldigt otrevligt faktiskt. Men det är som sagt inte det stundtals grafiska våldet jag stör mig mest på, utan att det ska vara så förbonkat mycket naket hela tiden. Visst av det är motiverat, men mycket av det är det inte.

Bäst i säsongen: Att det är ungefär 50/50 naket mellan män och kvinnor. Det är nog det som gör att jag tycker dt är lite mer okej med nakenheten här än i till exempel "Game of thrones" som jag faktiskt slutade titta på för att det är så mycket omotiverat, kvinnligt, naket. Finns väl en och annan tutte man inte hade behövt se, men å andra sidan finns det en och annan snopp och mansrumpa i bild här, som man inte hade behövt ha med heller. Så - omotiverat men någorlunda jämt könsfördelat i varje fall.

Övriga kommentarer: Spartacus spelas i den här första säsongen av Andy Whitfield. Året därpå valde man att spela in prequelminiserien "Spartacus: Gods of the arena" då Andy skulle genomgå behandling för den tidigt upptäckta cancer han drabbats av. Tyvärr förlorade han kampen mot cancern och dog 11 september 2011. Tre år sedan idag alltså. Vila i frid.

Bildkälla MegaHD wall