lördag 13 september 2014

Säsongssammanfattning: Teen wolf, säsong 4

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Helt plötsligt blev det massa tv på bloggen igen, så kan det gå när jag tittar klart på två säsonger samma vecka. Säsongsavslutningen av "Teen wolf" såg jag i tisdags, men det är först nu jag känner mig mogen att skriva om den här säsongen för jag är besviken faktiskt.
Mycket av den charm jag uppskattat med den här serien är som bortblåst. Samt vissa karaktärer. Att Allison inte skulle vara med mer visste man ju, för hon dog ju, men var är Danny? Och Isaac? Bara borta utan att vi tittare får någon som helst förklaring. Att Danny är borta gjorde mig allra mest ledsen, så är han en fanfavorit också. Att utan förklaring ta bort den ende gaykaraktären ur en serie som påstår sig vara gayvänlig är galet absurt. Fast han blev så klart ersatt av en ny karaktär - utan förklaring.
"Teen wolf" fortsätter att vara full av plot holes. Klar för en femte säsong, som jag så klart kommer se, men... Många av de farhågor jag hade inför säsongsstarten blev infriade. Alla ska in i straighta förhållanden, tidslinjen känns helt out of wack och Stiles och Derek ska helst hållas i olika delar av Beacon Hills för att inte ösa vatten på kvarn för Sterek-fansen. Tills sista avsnittet i varje fall, för queer baiting är något annat som "Teen wolf" är bra på. Eller som jag läste att ett fan har skrivit på Tumblr: "This 'no homo' bullshit." Sammanfattar egentligen säsong 4 riktigt bra, men jag kör på ändå.



Favoritavsnitt: 4x01 "The Dark moon". I säsongsstarten befinner sig gänget i Mexico för att försöka hitta Derek som är tillfångatagen av Kate. När de hittar honom har han förändrats.
4x07 "Weaponoized". Under ett viktigt prov bryter ett virus ut och skolan försätts i karantän. Viruset visar sig vara dödligt för de övernaturliga och Scott, Malia och Kira behöver ett motgift snabbt.
4x12 "Smoke and mirrors". Säsongsavslutning. Gänget är tillbaka i Mexico för att befria Scott och Kira som hålls som fångar av Kate.

Favoritkaraktär: Stiles.

Favoritpar: Eh... Inget? Ska möjligen vara Scott och Kira i så fall. Hoppas lite på att det ska hända något mellan Lydia och Parrish nästa säsong - bäddades för det.

Bäst i säsongen:  Lacrosse. Jag har saknat lacrossen i "Teen wolf" och nu var den tillbaka.

Värst i säsongen: Upptäckte att jag har ett notp = no true pairing. Så pass så att jag tittade bort när det hånglades loss mellan Derek och Braeden. Så tycker jag hiskeligt illa om Braeden och har gjort så sedan hon visade sig första gången i den här serien. Vet inte varför, men nej. Särskilt inte med Derek.
Sedan var ju ungefär hela säsongen värst, av ovan nämnda anledningar.

Övriga kommentarer: Jeff Davis - skärp dig och visa lite respekt för dina fans. Tack.