onsdag 10 september 2014

Söndagsstek

Nu kanske ni undrar om jag har blivit knäpp eller något. Söndagsstek? På en onsdag? Jo men ni ska väl hinna förbereda er också, köpa ingredienser och så där. 
Jag hade i söndags tänkt göra skinkstek, men den hade tagit slut i affären. Men fläskkarré fanns det och av sådan kan man göra porchetta. Mmmmmmm.... Porchetta..... 
Egentligen ska det vara fänkålsfrön i den, och det var jag helt övertygad om att jag hade hemma. Jag hade fel. Men vet ni, det blev gott med salvia också. 


Porchetta

1 - 1½ kg fläskkarré i bit, utan ben
salt och peppar - efter smak, men snåla inte
rosmarin
fänkålsfrön
vitlök

Börja med att skära upp karrén. Den ska bli ett enda stort och platt och sammanhängande stycke. Skär så att köttet blir ungefär 2 cm tjockt. Man skär den så att det går att vika upp den som en bok ungefär. Supersvårt att förklara, så förstår ni inte hur jag menar kanske ni kan googla?
Salta och peppra köttet på båda sidor. Lägg sedan den fetaste sidan av karré nedåt och lägg rosmarin, fänkål och massor av finhackad vitlök på köttet. Jag brukar mortla mina örtkryddor med lite salt för att få ut mest smak och ja - jag använder torkade kryddor, det blir precis lika gott som med färska.
Nu ska köttet rullas ihop, som en rulltårta. Bäst går det om man rullar från kortsida till kortsida. Knyt upp steken hårt med steksnöre så att den håller formen. Lägg den på ett galler över en ugnsform med lite drygt 1 cm vatten i botten.
Sätt i en stektermometer och stek köttet i 125 graders ugnsvärme tills termometern visar 72 grader. Linda in köttet i folie och låt det vila en halvtimme ungefär innan köttet skärs upp i ganska tunna skivor.
Vi åt vår tillsammans med tunt skivad ugnsstekt potatis, gräddsås gjord på skyn från steken och en god sallad. Jag önskar att jag hade haft ett glas rödvin till också, men det hade jag inte. Den här gången. Nästa gång ska jag se till att ha det dock, för det här kommer jag absolut att göra fler gånger. I söndags var inte första gången heller direkt.