fredag 9 januari 2015

FredagsFilmen: Boy meets girl

Förra veckan blev det ingen fredagsfilm av den enkla anledningen att jag inte kunde komma på en enda film att skriva om. Det här inslaget i bloggen hänger lite smålöst nu efter snart 3 år. Kommer högst troligt inte bli veckovisa inlägg i varje fall.

Nu i veckan såg jag en trailer på en film som genast åkte upp på min vill-se-lista. "Boy meets girl" har redan visats lite smått, men får sitt premiärdatum i USA i februari. Hit kommer den väl knappast annat än till hufudstaden eller så, så det är ju tur att det finns dvd:er.
Vad är då speciellt med den här filmen? Jo, att det är en transperson som spelar rollen av en transperson, snarare än en skådespelare som leker transperson. *vinkar till Felicity Huffman och Jared Leto* Nu påstår jag såklart inte att man måste vara transperson för att spela transperson, men jag tycker det är trevligt när de får chansen. Det borde kanske vara lika självklart som att man inte anställer en vit skådespelerska att spela rollen som färgad, men icke då. *vinkar till Angelina Jolie i "A mighty heart"*

Bildkälla BlacKat
Ricky drömmer om att bli modedesigner i New York. Just nu arbetar hon som barista och spenderar sina dagar med barndomsvännen Robby. En dag träffar hon en ny vän, förlovad med en marinsoldat, och de blir förälskade. Relationer kan vara knepiga.