söndag 13 december 2015

Sett på tv: Pride and prejudice

Alltid spoilervarning när jag skriver om tv. Men det här hoppas jag innerligt att ni har koll på ändå. Allmänbildning och allt sånt där.

Antalet gången jag sett tv-serien "Pride and prejudice" från 1995 - x. Som i att jag har ingen aning. Minst fem, säkert fler. Senaste gången var nu i veckan då jag smittade mitt yngsta barn med Mr. Darcy-bacillen. Jag är stolt.

Jag har inte på långa vägar sett alla filmatiseringar eller tv-versioner som finns av Jane Austens roman, men av det jag har sett är tv-serien om 6 avsnitt med Jennifer Ehle och Colin Firth i de bärande rollerna helt klart den bästa. Jag gillar filmen från 2005 med Kiera Knightly också, men ingenting kan mäta sig med kärleksfullheten och detaljrikedomen som finns i serien. Och det finns ingen - upprepar ingen - som kan slå Colin Firth som Mr. Darcy. My. God. Jag tror jag blev mer och mer kär i Darcy för varje avsnitt som gick tills jag var en dallrande hög på vardagsrumsgolvet efter hans dopp i dammen.

Bildkälla Fanpop
Favoritavsnitt: Alla 6.

Favoritkaraktär: Well - Elizabeth Bennet of course. Alla tiders romantiska hjältinna.

Favoritpar:  Duh! Elizabeth Bennet och Fitzwilliam Darcy. Finns det något annat?

Bäst: Detaljrikedomen och den kärleksfulla adaptionen av ursprungsmaterialet. Allt finns verkligen med från romanen. Rubbet!

Värst: Superirriterande karaktärer är Wickham, Lydia, Lady Katherine de Burgh och sjusärdeles superirriterande Mr. Collins. Man får liksom lite rysningar av idiotin. Väldigt bra skådespelat alltså, för det är ju meningen att man inte ska vara helt förtjust.

Övriga kommentarer: Det här är en måste-se-serie så har du inte redan gjort det bör misstaget rättas till omgående. Och så läser man boken också - för bövelen! Jag tror jag vet vad jag kommer välja till nästa gång jag väljer för bokcirkel...