lördag 26 november 2016

Säsongssammanfattning: Reign, säsong 2

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Nu blev det action minsann! Historiskt inkorrekt action i många fall, men det händer lite mer den här säsongen. Ibland nästan lite för mycket. Men så slog ju jag inte ut mitt tittande över ett helt år heller, och när man får allt på ett bräde är det lätt hänt att det känns lite hastigt och lustig med vissa saker ibland.

Bildkälla Eclectic pop
Favoritavsnitt: 2x09 "Acts of war" Gillar det här avsnittet främst för att det visar en annan sida av relationen mellan Mary och Catherine, när Catherine hjälper Mary efter ett överfall. Så himla rörande scener mellan dem, men ganska läbbigt det som ledde fram till dem.
2x12 "Banished" Bash lyckas ta reda på vad som egentligen hände med Catheries tvillingdöttrar när de var spädbarn, och Catherine tar en gruvlig hämnd.
2x19 "Abandoned" Mary får Francis, och Frankrikes, hjälp att försvara Skottland. Condé tar till ett desperat grepp och binder sig till England.

Favoritkaraktär: Mary och Catherine.
Håller med en kommentar jag fick i förra säsongssammanfattningen av "Reign", och tycker att den här serien hade varit mycket intressantare om man koncentrerat handlingen mer på relationen mellan Mary och Catherine, än på alla dessa kärleksförvecklingar.

Favoritpar: Låg alla med alla? För det är lite så den här säsongen har känts. Det har varit ett evigt smygande med älskare och älskarinnor, förslag på annullerande av äktenskap till höger och vänster, och rullande i sängbolster mest hela tiden.
Jag tycker fortfarande Mary och Francis är lite gulliga tillsammans dock.

Bäst i säsongen: Det får kanske anses vara att jag ibland googlar både personer och händelser. Ibland för att se om de är helt ute och cyklar, som när de dricker champagne på 1500-talet - ur coupéglas - båda kom på 1700-talet. Så jag lär mig en del också, och det är ju alltid bra.
Och så tyckte jag det var bäst när alla dessa spöken/hallucinationer äntligen försvann.

Värst i säsongen: Förutom allt hoppande runt i diverse sängar, och alla dessa spöken som förekom så gillade jag inte hur säsongen slutade. Nu vet jag ju att Francis bara var kung i dryga året innan han dog, men här är ett sådant där sällsynt tillfälle där jag vill att det ska vara historiskt inkorrekt så att han inte är döende.

Övriga kommentarer: Lite av ett cliffhanger-slut på säsong två alltså. Sicken tur att jag kan se säsong tre när jag vill. Och den vill jag se snart, känner jag. För trots att det är historiskt inkorrekt och känns som en tv-såpa i snygga kostymer, så gillar jag ändå. Och nu vill jag hålla Francis i handen fram till slutet, som jag misstänker kommer i säsong tre.