tisdag 24 oktober 2017

"Överenskommelser" av Simona Ahrnstedt

Så här är det - jag klarar inte riktigt av att inte ha en bok att läsa. Det liksom måste ligga en bok på sängbordet/soffbordet/köksbordet/i väskan med ett bokmärke i för att jag ska känna att allt står rätt till i livet, att det är i balans. Så när jag glömde "Mr Mercedes" på extraknäcket fick jag en orolig känsla i kroppen, mer på grund av att jag inte hade någon bok i min närhet att läsa, än på grund av att jag hade någon sorts deadline på "Mr Mercedes" inför Plejadträffen. Tur då att lösningen är ganska enkel - man väljer bara en annan bok.
För att kunna känna att det gick bra att släppa den nyvalda boken bestämde jag mig för en av de i tbr-högen som var omläsning, och eftersom jag kände för romance och hade längtat tillbaka till Baatrices öden, så var valet inte alls svårt. Det blev en omläsning av "Överenskommelser" av Simona Ahrnstedt.

Bildkälla Goodreads
Året är 1880 när Beatrice en kväll går på Operan med sin släkt. Sedan faderns död bor hon med sin stränge farbror och hans familj i ett ogästvänligt hem på Drottninggatan. Vad Beatrice inte vet är att hennes farbror har bestämt sig för att gifta bort henne med en greve, för att få fina förbindelser till sig och sonen.
Denna kväll på Operan träffar dock Beatrice den stilige Seth Hammerstaal, en mycket förmögen affärsman. Det slår snart gnistor mellan Beatrice och Seth, men överenskommelser som gjorts bakom hennes rygg ställer till med förhinder för dem.

Hade det inte varit för en massa trist huvudvärk och en trevlig resa i helgen, så hade "Överenskommelser" blivit utläst snabbt. Det är inte en svårläst bok, och handlingen driver hela tiden på och det är så lätt att hamna i bara-ett-kapitel-till-läge så att man glömmer både tid och rum. Eller att komma ur pyjamasen...
Eftersom det här var en omläsning för mig så visste jag dock när det skulle komma partier som är aningen jobbigare att läsa om, och då kunde jag titta på boken och tänka "inte än", för att jag inte riktigt kände mig redo för att läsa om dem.
Det här är en sådan där roman där man liksom vill krypa in i handlingen och tala om för sina favoritkaraktärer vad det är som pågår så att de kan få se vad det är som händer och göra något åt det. Peka ut vilka uslingar man inte ska lyssna på och vilka lögner de får sig itutat. Tänk om Seth bara hade vetat! Eller Beatrice, för den delen!

"Överenskommelser" var Simona Ahrnstedts debutroman, och fortfarande min favorit. Jag har i och för sig "bara" läst hennes Wadenstierna-trilogi, men känner mig i och med läsningen av "Överenskommelser" än mer sugen på att faktiskt läsa hennes böcker som utspelar sig i modern tid, även om jag generellt har undvikit dem eftersom de räknas som "chick lit" (som jag hatar det genrenamnet) och "chick lit" är något jag är rejält trött på. Kanske ändå. Never say never.
Något som skulle göra mig glad är om Simona skulle få för sig att skriva ännu en bok om Beatrice och Seth, men så kommer troligtvis aldrig ske. Jag lade upp det som en önskan på Instagram, och Simona var trevlig nog att själv svara på det inlägget. Spana in det om ni vill veta hur det går.

Mitt betyg från förra gången stod sig. 5/5. Jag älskar den här boken!

"Beatrice?" frågade han.
"Ja?" svarade hon medan hon med stort intresse iakttog sin ena skridsko.
"Ni har väl blivit kysst förut?"
Hon knuffade till en snöpuff med skridskon. "Inte vidare mycket, nej."
Då kunde han inte hejda sig längre. Han drog henne mot sig igen. Hon kippade efter andan men drog sig inte undan denna gång utan mötte honom i stället med ett kvidande.
"Jag vill att ni kysser mig tillbaka",...

Nyfiken på vad jag skrev om "Överenskommelser" förra gången? Klicka här.
Jag finns på Goodreads.