fredag 27 september 2019

"Ayurveda för kropp och själ" av Peter Ljungsberg och Eva Sanner

"Ayurveda för kropp och själ" var min månadsbok i september. Den är ganska kort så jag läste ut den i förväg för några dagar sedan. Ofta när jag läser en bok som den här så skriver jag inget särskilt inlägg om den, för jag tänker att det mest är repetition för mig i mitt yrkesutövande och inte av så stort intresse för någon annan än mig, men den här gången ville jag skriva speciellt om boken, för att jag tycker att den är så pass bra.

Bildkälla AdLibris
"Ayurveda för kropp och själ" är en utmärkt plats att börja på om en är nyfiken på ayurveda. Boken ger en bra överblick över ayurveda och hur det kan användas i praktiken. Det finns en bra tabell för att hitta sin egen dosha, och sedan kan en välja själv om en vill läsa boken i sin helhet eller bara koncentrera sig på de delar som handlar om ens egen dosha.
Boken beskriver olika skeenden, både balanser och obalanser, på ett lättöverskådligt och lättillgängligt sätt. Den beskriver saker noga, men kanske inte jättedjuplodande - för det finns det andra böcker att ta till, det här upplever jag som en bra grundbok, fördjupning får ske på annat håll. Bra även att boken är skriven utifrån ett svenskt perspektiv och anpassad till svenska förhållanden. Det finns saker som kan vara svåra att ta till sig om en bara tittar på det ursprungliga. Ayurveda är ju trots allt en mångtusenårig tradition från Indien, och vissa bitar kan vara svårapplicerade på våra "kalla norden" förhållanden.
Egentligen har jag bara en sak som jag inte blev så förtjust i, och det var kapitlet om parrelationer. Här var det heteronormativt minsann. På riktigt så att det står utskrivet man/kvinna och inte person/person. Fick mig att tänka lite och fundera ett varv eller två på saken.

Jag gav betyg på den här boken, och även om jag tycker att den är bra skriven, lättillgänglig, överskådande och en förträfflig plats att börja på, så blev det inte mer än 3/5. Faktaböcker får sällan mer av mig, så är det bara.