onsdag 7 december 2011

Något nytt att "uppröras" över

Nu har Aftonbladet kommit på den stora skandalen att H&M använder dataanimerade kroppar att visa sina kläder på i sin webshop, de byter bara huvud och hudfärg på dem. Hela 40% av Aftobladets läsare "känner sig lurade" av H&M för att de gör så. Att resterande 60% inte känner sig lurade är visst ingenting att göra en rubrik av, för jag deltog i den "undersökningen" och det fanns två (2) alternativ.

Känner att jag blir lite trött på sådan sensationslystnad. För om man, likt yours truly, ibland tittar in i sagda webshop så märker man ganska snabbt att alla modeller står i samma pose. Det krävs inte direkt högskolepoäng för att lista ut att det inte är en riktig kropp då, oavsett hur ansiktet ser ut. Och allvarligt talat - vad är mest upprörande, att kroppen är dataanimerad eller att modellidealet fortfarande är anorektiskt smalt?

Jag vet vad jag tycker är värre i varje fall.