lördag 31 december 2011

Bakat topp 3 2011

Jamen vad säger ni? Ska vi avsluta året med lite gott att lägga på kakfatet? Ja det gör vi! Nu har ju inte två av bakverken fastnat på bild, men jag kan lova att det är gott som rackarns.


Bakade dessa för första gången till läsecirkeln när vi träffades hos mig nu i december. Underbar chokladsmak! Receptet hittade jag i Allt om mat Julspecial 2011. På bilden syns även ett salt kolasnitt och en snickerdoodel. Goda även de, men än så länge receptfria på bloggen.


Kanske världens godaste marängtårta, här gestaltad av den person som namngav den - ballerinan Anna Pavlova. Klickar du på länken hittar du recept både till en chokladpavlova och en vanlig pavlova, båda recepten snodda av Nigella Lawson, från hennes receptbok Nigellas sommarmat.


Receptet hittade jag i en Buffé för många år sedan och dessa bakas ofta när vi ska på utflykt eller bara vill ha något snabbt och gott att fika på. Bland annat följde de med oss ut i skogen i somras när vi besökte Vargkitteln i Kilsbergen. Där träffade vi på den här krabaten som låg och solade på en sten. Än idag är jag mycket tacksam över att Lilla A inte trampade på det, det var inga metrar mellan dem direkt, tveksam till att det ens var decimetrar...

Så - nu börjar snart ett nytt år, med nya utmaningar och nya friska tag. Men innan dess ska jag hinna skåla med mina svärföräldrar, ringa Stora J som rymt till bästisen i Falun och laga nyårsmiddagen. Ikväll blir det snittar i form av tunnbrödsrullar med rökt lax eller rostbiff, kycklingsaltimbocca med potatisgratäng och portvinssky och till efterrätt hemlagad vaniljglass med fruktsallad. Skålar in 2012 gör vi med prosecco.

Gott nytt år!