torsdag 15 december 2011

Rädslor

Man har en del saker man är rädd för. Jag tycker till exempel att spindlar är väldigt obehagliga. Kan inte förklara varför, de bara är det. Lömska grejer med 8 ben. Huga!

Sedan tycker jag att det är ganska så läskigt med höga höjder. Någon sorts svindelkänsla som drabbar mig om jag går ut på en hög balkong, eller står ute på en hög höjd. Tyckte det var lite läskigt uppe i Alperna när vi bilade ner till Italien för en massa år sedan, men det övervägdes av hur vacker det var. Och jag har varit uppe i Eiffeltornet faktiskt. Skakade en hel del däruppe, men det är som det är.

Jag är rädd för att köra bil också. Så pass att jag aldrig har klarat av att ta körkort. Så ingen rosa lapp i min plånka. För faktiskt så är bilen ett vapen, man kan döda med den. Och jag gillar inte alls tanken på att jag kan döda med det jag framför. Jag är inte rädd för att åka med i en bil, och älskade maken är mer än lovligt bilgalen, så han kör så gärna. Men ändå - det ställer ju till en del att inte ha körkort. Jobb jag inte kan söka och så. Fast på det stora hela går det utmärkt att ta sig från punkt A till punkt B med cykel, till fots eller med kollektivtrafik.
Jag har försökt att ta körkort, men när jag efter ett halvårs dyra lektioner fortfarande grät när jag skulle övningsköra utan att ha ett dubbelkommando i bilen, ja då var det dags att inse att det inte var något för mig. Fastän att min bilskolelärare sa att jag var riktigt duktig.

Och så det dummaste - telefoner. En liten släng av social fobi som jag är sur över att jag har. Inte så att jag absolut inte kan ringa upp om det krävs, men jag skjuter gärna upp det till sista stund och om möjligheten finns väljer jag mail eller sms i första hand. Känner mig skitlöjlig! 40 år och rädd för att ringa ett samtal. Bah!
Särskilt som jag, när jag väl har ringt upp och pratat med någon jag aldrig sett eller kommer se, i 20 minuter, känner att det där var en baggis - ingen armhålesvett alls. tycker jag att jag är jättelarvig. tycker jag att det där kan vara ett problem jag behöver lära mig övervinna.
Hoppas det går att lära gamla hundar att sitta.