fredag 12 oktober 2012

FredagsFilmen: Toys

Oj oj oj! Idag satt det hårt inne med vad jag skulle välja för film. Har bearbetat texter och spelat teater hela veckan så FredagsFilmen har jag knappt reflekterat över. Men så bestämde jag mig ändå för att ta upp den här lilla godsaken som jag har funderat på så länge, fastän att det var väldigt länge sedan jag såg den och jag bara har svaga minnen av den. Vad jag däremot minns av "Toys" är att jag fullkomligt älskade den när jag såg den första gången. Och andra. Och tredje. Att den brukar vinna priser i kalkonsvängen kan vi ju låta bli att låtsas om.

Bildkälla
Zevo Toys är en familjeägd leksaksfabrik där glädjen står i centrum. När grundaren av företaget dör testamenteras det, mycket överraskande, inte till hans likasinnade son Leslie (Robin Williams) utan till brodern, den hårdnackade General Leland Zevo. Han bestämmer sig för att börja tillverka krigsleksaker, men leksakerna försvinner snart till förmån för riktiga vapen.

Det är en underlig film det här, jag sticker inte under stol med det. Genreblandningar och scenografi som verkligen ställer fantasin på spel. Postmodernistisk skulle jag vilja påstå att den är. Och fantastisk. Bered er på absurditeter. 
Förutom att Robin Williams är klockren i rollen som Leslie, ser vi en av mina favoriter, Joan Cusack, som Alsatia Zevo, Robin Wright som Gwen Tyler och LL Cool J som Patrick Zevo. Och ja - det är Dumbledore/Michael Gambon som spelar General Zevo.