fredag 4 januari 2013

FredagsFilmen: Mupparna

2012 år bästa julklapp till barnen verkar den här filmen ha blivit, jag som var så skeptisk. Å andra sidan är jag ju gammal som gatan och minns Mupparna från tv, på den tiden det bara fanns två kanaler och man inte hade något annat val. Man tröttnade liksom lite grann.


Filmen "Mupparna" är dock en rolig liten historia. Den handlar om Walter (mupp) och hans bror Gary (Jason Segel) som tillsammans med Garys flickvän Mary (Amy Adams) åker till Los Angeles. Walter, som är Mupparnas största fan, får av en slump reda på att en elak oljemiljardär (Chris Cooper) planerar att riva Mupparnas studio för att borra efter olja. För att rädda teatern behöver de snabbt samla i 10 miljoner dollar via en tv-sänd gala. Problemet är bara att Mupparna numera är splittrade och att de inte är poppis längre.

Sedan julafton har den här filmen varit inne och snurrat i dvd-spelaren 5 gånger. Poppis hos min barnaskara med andra ord. Och ja, jag erkänner - jag gillar den jag också. Fast kanske inte två-gånger-på-samma-dag-mycket.