fredag 18 januari 2013

FredagsFilmen: Les Misérables

Vilken fullkomlig no brainer det var för mig att välja denna veckas FredagsFilm. Jag älskar musikaler och idag har "Les Misérables" Sverigepremär. Jag har haft turen att se den här musikalen när den gick på Cirkus i Stockholm 1990, och jag planerar absolut att se den på bio. Att den redan har ett gäng Oscars-nomineringar på sig gör inte saken sämre direkt.

Bildkälla
Musikalen som är skriven av Claude-Marrie Schönberg och Alain Boublil är baserad på Victor Hugos roman "Samhällets olycksbarn". En bok jag inte läst, så jag kan inte avgöra om om boken är bättre än filmen.

Musikalen handlar om den frigivne straffången Jean Valjean som försöker skapa sig ett nytt liv tillsammans med sin skyddsling Cosette, hela tiden jagad av den nitiske polismannen Javert.
På 1830-talet jäser missnöjet hos Paris studenter och Valjean blir inblandad i striderna på barrikaderna då en numera vuxen Cosette har förälskat sig i revolutionären Marius.


Orkar man inte gå på bio kan man se hela Les Misérables här ovan på något mindre än en kvart.