fredag 4 januari 2013

Läsdagbok

Inte för att jag skriver i min läsdagbok dagligen, det gör jag ju inte, men jag kallar den dagbok ändå. Det är alltså helt enkelt en bok där jag skriver om de böcker jag läst. Det här har jag hållit på med i några år nu, och för mig har det varit ett bra och roligt sätt att hålla koll på vad jag läst. Jag brukar ofta sitta och bläddra tillbaka och läsa vad jag har skrivit, bara för att det är så kul att se vad jag tänkte precis när jag hade läst klart. Det är då jag skriver nämligen.

Från början hade jag en pytteliten bok som var förtryckt där man skulle skriva in sin bok och sedan kommentera lite. Denna pyttelilla bok hade plats för fyra (eller var det sex?) böcker per uppslag och det blev alldeles för pluttigt för mig så jag gjorde min egen.


Nu efter årsskiftet har jag precis bytt läsdagbok. Jag håller nämligen ihop mina läsår och skriver en årssummering runt nyår varje år. Orka bläddra i mer än en bok liksom... Min förra läsdagbok innehöll böcker lästa mellan åren 2008 och 2012.
Jag hade själv ingen bra anteckningsbok på lut den här gången, men lyckligtvis hade Stora J en vackert röd som hon kunde tänka sig att skänka till sin ömma moder.


Och sedan gör jag såhär:
Jag skriver upp bokens titel, och inom parentes skriver jag originaltitel om jag nu inte läser på originalspråk så klart. Sedan skriver jag självfallet upp vem författaren är. Datumet är den dag jag läste ut boken. Siffran uppe i hörnet är betyget jag gav boken. Och under alltihop skriver jag min lilla kommentar. Oftast bra mycket mer än "bra". Skriver oftast ingenting alls om själva handlingen utan mer om min känsla för boken och om den väckt några frågor. Ibland blir det några meningar, ibland ett par sidor med text.

Anledningen till att jag inte skriver mer än vad ni kan se på fotona om Jonathan Troppers "Sju jävligt långa dagar", fastän att jag lovade att skriva lite grann om varje bok jag läser hädanefter, är att den är en Plejadbok och ska avhandlas på bokcirkel först. Sen så. Fast jag gillade den.