fredag 27 december 2019

2019 i backspegeln, samt årets favoriter

I stället för att smäcka ut sjuttiotolv listor över året som varit (eller decenniet) så tänkte jag nöja mig med att slå ihop årets favoriter med min backspegellista, som jag gör för åttonde året eller så. Eftersom det finns vissa punkter i den som får samma svar vartenda år, så får de frågorna helt enkelt stryka på foten (ja, jag är fortfarande kär i älskade maken...) och där petar jag in någon favvo istället.
Decembers favoriter kommer som vanligt på nyårsafton.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? 
Upptäckte en vattenläcka. Inte roligt alls, kan jag tillägga.

Höll du några av dina nyårslöften?
Jag gav inga löften, men jag hade ett gäng mål. Vissa av dessa har jag lyckats med, vissa har blivit omformulerade under året, och vissa har jag misslyckats totalt med. Lite som vanligt alltså.

Vilken var den bästa filmen?
Kan egentligen hänvisa till min Topp 10 från förra veckan, men av de två filmer jag såg på bio (ett av målen jag misslyckades med men släppte tidigt i år för att inte gräma ihjäl mig) så var "Star Wars: Episode IX - The rise of Skywalker" bäst.

Är det något du saknade 2019 som du vill ha 2020?
En resa. Vi stannade på hemmaplan i år, både av val och omständigheter, och jag saknade att få komma iväg, om så bara för några dagar. 2019 sov jag i min egen säng alla nätter. Ingen hotellfrukost här inte.

Vilket datum kommer du alltid att minnas?
25 juli när jag fick krama min sister from another mister för första gången på 16 år. Hon bor nämligen i Australien, och som vi alla vet så reser ju inte jag på grund av fattig, så hon var tvungen att komma hit.

Vad är det bästa som hänt dig under året som gått? 
Mitt bibliotek (båda gångerna) och att K hälsade på. ↑



Vilket var ditt största misstag?
Att virka mig till ett senganglion. Men det har läkt ut nu.

Vilket var ditt bästa köp?
Det som behövdes till mitt bibliotek.

Vad spenderade du mest pengar på?
Böcker och nagellack.

Vad gjorde dig riktigt glad?
Små saker. Som att gå och fika med älskade maken. Myskvällar med mina barn. När någon med en enkel gest visat att den uppskattat mig. För tro mig - det här året har det behövts en hel massa sådana där små saker för att inte tappa sugen totalt.

Mådde du bättre eller sämre 2019 än vad du gjort tidigare år?
Sämre. Inte så att jag känner att jag är på väg i en nedåtspiral i gen, men det sista halvåret har varit riktigt tungt och jobbigt, ärligt talat.

Vad var det bästa på tv?
Jag har ju inte riktigt kommit upp i samma kaliber som för några år sedan där jag plöjde serie på serie, men det har plockat upp sig något sånär i varje fall. Och nej, "Game of thrones" har inte varit bäst. Det priset går till "The Umbrella Academy". Längtar efter säsong två.

Bildkälla The Papercut

Finns det något du önskat att du lagt ner mer tid på?
Att umgås med mina vänner. Utan att det ska involveras partners och så där. Fikastunder bara vi, lite så. Med fokus bara på oss.

Finns det något du önskar att du lagt ner mindre tid på?
YouTube.

Det vackraste nagellacket jag bar 2019?
Här är jag elak som f-n mot mig själv, för jag har prytt tassarna med många skönheter. Jag funderar också på att göra en topplista i början av januari med hela 2019 års favoriter, men det har vi inte sett än så...
Ett lack jag älskade men som trots det inte fick favoritstatus den månaden jag bar det var Polyjuice från Pahlish. Finns tyvärr inte att få tag på längre, men ack så fint det är.



Hatar du någon som du inte hatade förut? 
Borde jag stryka den här punkten för att den känns så negativ? Kanske. Och ingen ny nej, Trump leder fortfarande ohotat.

Vilken var bästa boken du läst under 2019?
Om 2018 var året det var svårt att välja en bok för att jag läst så medelmåttiga böcker, så är 2019 svårt för att jag läst så många bra. Men en som sticker ut är "The astonishing colour of after" av Emily X. R. Pan. Fantastisk magisk realism, som jag försöker få E att läsa.

Önskade du dig något som du fick?
Ja! Pyjamasbyxor, fina böcker, en ny blender, James Bond-FunkoPop - ett frikking bibliotek!

Önskade du dig något som du inte fick?
En frisk och intakt släkt. Jävla skitår...

Vilka var de bästa människorna du träffade?
De som jag tycker om.

Hur skulle du beskriva din klädstil?
Något som är satt i förändring. Men fortfarande gärna mönstrad och färgglad.

Vad fick dig att må bra?
Rutiner. Promenader. Yoga. Beröring. Egentid. Snälla ord.

Vilken kändis var du mest sugen på?
Tom Hardy.

Bildkälla Coming soon

Vilken var årets bästa låt?
Plättlätt. För jag har typ lyssnat sönder "Barricades" med Editors. Inte för att jag tröttnat, för det har jag inte. Jag älskar den fortfarande. Men vissa i familjen ser lite plågade ut ibland.

Vem saknade du? 
De jag inte träffade så som jag hade önskat.

Vilken var din bästa månad?
April. Tror jag nog.

Finns det något du skulle kunnat göra bättre?
Helt säkert. Kommer väl tillbaka och biter mig i baken om det var riktigt illa.

Hur kommer nästa år skilja sig från 2019?
Jag hoppas så klart att det blir bättre. Bland annat hoppas jag innerligt att jag slipper gå på någon mer begravning.