torsdag 28 december 2023

Backspegel 2023

2023 - som jag hoppades på dig. Och som jag blev besviken.
Det har så klart hänt massor av bra saker, men på det hela känns det som att det negativa överspeglar det mesta. Två mostrar som avlidit inom en kort tid. Översvämningen. Jobb helt inställt på grund av översvämningen. Och att jag har sörjt min storebror något förskräckligt i år, fastän det är två år sedan han gick bort. Känner mig lite allmänt darrig så här när året närmar sig sitt slut. Som jag längtar efter det där nya året. På riktigt. Vill så gärna ha en omstart.
Tittar vi på 2023 i en backspegel, så ser det ut lite såhär.

Gosig pryl på gosig pryl


Gjorde du något du aldrig gjort förut?
Köpte tårtor för att fira att två av mina barn tagit sina körkort. Det känns stort. E har till och med köpt egen bil, så att hon kan ta sig till jobbet även när hon flyttat ut. Vilket hon planerar att göra snart.

Vilken var den bästa filmen?
"Oppenheimer". Värd att vänta på.

Är det något du saknade 2023 som du vill ha 2024?
Lite vanlig hyfs i omvärlden. Lite mer tro på att alla människor har lika stor rätt att leva och bestämma över sina egna liv och sina egna kroppar. Utan inblandning av någon som helst religion. Jisses vad mycket bättre världen skulle vara utan religions

Vilket datum kommer du alltid minnas?
Skulle önska att det vore något positivt för en gångs skull, men så klart överskuggar 13 augusti det mesta. Dagen jag vaknade och det var 30 centimeter regn- och avloppsvatten i hela källaren. Fortfarande inte återställt. Vi har omgång två med högljudd byggfläkt i källaren när jag skriver det här.

Vad är det bästa som har hänt dig under året som gått?
Lite som vanligt är det roligaste de positiva saker som hänt mina barn. Som att det börjar ordna sig med det mesta för J efter några jobbiga år. Att E skaffat körkort, bil och gör framsteg på jobbet. Att Chilipojken kom in på önskad utbildning och tycker att det fungerar utmärkt att vara utflyttad till annan ort. Att jag saknar honom är en annan femma. Just nu är han ju trots allt här och hälsar på mig.

Vilket var ditt bästa köp?
Kanske pusselmattan. För i år har vi pusslat massor. Även om den luddar en del.


Jobbigaste pusslet vi pusslat i år. 1000 bitar i liknande nyanser där alla var liksom spräckliga, eftersom tavlan är täckt av en väv. "Kyssen" av Gustav Klimt.

Vad spenderade du mest pengar på?
Böcker.

Vad gjorde dig riktigt glad?
Många fina och förtroliga samtal med älskade maken. Känner att vårt förhållande är stadigt efter 25 år tillsammans.

Mådde du bättre eller sämre under 2023 än vad du gjort under senare år?
Känner tyvärr att det är en nedåtgående spiral som händer just nu, men jag jobbar på att vända den.

Vad var det bästa på TV?
"The Great" (nedlagd), "The fall of the House of Usher" och "Our flag means death".

Finns det något du önskar att du hade lagt ner mer tid på?
Att försöka träffa mina vänner.

Finns det något du önskar att hade lagt ner mindre tid på?
Påträngande tankar.

Det vackraste lacket 2023?
Van Helsing från a England.


Vilken var den bästa boken?
Hela omläsningen av Stephen Kings "Dark Tower"-serie. What a ride!

Önskade du dig något som du fick?
Kärlek från Schumi. Eller i varje fall gos.

Önskade du dig något som du inte fick? 
Hösttermin i yogastudion.

Vilka var de bästa människorna du träffade?
De jag träffade.

Hur skulle du beskriva din klädstil?
Mjuk och bekväm.

Vad fick dig att må bra?
Kramar, vila, meditera, tidiga morgnar.

Vilken var årets bästa låt?
Någon från Depeche Modes senaste album Memento Mori. "Speak to me", kanske.



Vem saknade du?
Min storebror. Han skulle fyllt 60 år i år, och troligen är det den missade milstolpen som gör att jag sörjer honom en gång till just nu.

Vilken var din bästa månad?
Juli. Semesterlunk. Slottstripp med älskade maken. Rolig bil hamnade i garaget.

Finns det något du hade kunnat göra bättre?
Det finns det säkert, men jag vet inte vad just nu, och jag tänker inte försöka komma på vad det skulle vara för något heller.

Hur kommer nästa år skilja sig från 2023?
Källaren kommer bli renoverad och jag kan börja ta emot klasser/jobba igen. Jag hoppas på att jag kan komma att få känna mig mig lugnare. Troligen kommer jag och älskade maken bli ensamma i huset under nästa år. Vi och katten. Och jag hoppas på massa trevliga turer i roliga bilen.