fredag 11 september 2009

Ännu mer vampyrer!

Som sagt - jag gillar vampyrer. Har alltid gjort. Därför blev jag glad när jag tittade på "Skräckminsteriet" (på SVT2 21:30) igår. Där pratade de om vampyrer. Roligt roligt.

Ännu gladare är jag över att SVT1 har den goda smaken att visa "True blood" (på onsdagar 22:00). Det har bara visats tre avsnitt än så länge, och jag väntar fortfarande på att Alexander Skarsgård ska visa sig, men det bådar gott.


Anna Paquin och Stephen Moyer i True Blood.


I korthet handlar "True blood" om att vampyrer numera lever öppet bland människorna, då japanska forskare har fått fram konstgjort blod (Tru Blood) som gör att vampyrer inte behöver människoblod längre. En av vampyrerna som har kommit ut ur kistan är Bill Compton, som återvänder till sina gamla hemtrakter i Louisiana. Där träffar han servitrisen Sookie Stackhouse som kan läsa tankar, men inte Bills. Tycke uppstår. Samtidigt härjar en mördare i den lilla staden. Gissa vilken vampyr som blir misstänkt?

Och som i så många andra HBO-serier så handlar det mycket om sex.... Ingenting för den som lätt blir generad.