söndag 20 september 2009

Mer än lite galen?

Angående mitt förra inlägg, vill jag bara påpeka att jag är i gott sällskap vad det gäller samlarvurmen. Älskade maken har mer än en samling, de flesta har något med bilar att göra. Men den roligaste samlingen han har är ändå denna. George Lucas är nog stolt.


Det är alltså Star Wars-prylar det gäller. Just prylar är det inte så gott om, på bilden saknas endast Darth Vader-telefonen (tack för den Penko!) samt diverse småfigurer. Filmer däremot... Och böcker... Jag har inte med allt i någon av dessa kategorier på bilden. Det är orginalfilmerna i båda utgåvorna, de nya filmerna, Clone Wars, pocketromaner utifrån Star Wars-universumet inklusive romaner baserade på manusen till filmerna, och uppslagsböcker om allt en inbiten Star Wars-fantast behöver veta, bland annat "Galactic phrase book and travel guide".
När vi träffades var det just science fiction vi snabbt upptäckte att vi båda gillade. Men att han var riktigt så här galen i Star Wars förstod jag först senare. Som när vi såg "A new hope" tillsammans första gången och han kunde alla replikerna utantill... Jag skojar inte. Alla. Replikerna. Utantill.
Så jag kanske ligger i lä med min Twilight-vurm. Än så länge.