torsdag 21 juli 2011

Broccoli- och baconpaj med ost

Hade bestämt mig för att göra ingenting idag så det är ju fullkomligt logiskt att jag då gör en paj till lunch. Krävs ju ingen arbetsinsats eller så... Kan i och för sig bero på att jag är trött på att äta korv, spagetti, pannkakor eller köttbullar till lunch vareviga dag. Det blir lätt så med sommarlovslediga barn.
Dagens lunch blev alltså denna skapelse - en paj med broccoli, bacon och ost.


Broccoli- och baconpaj med ost

2 dl mjöl
100 g smör
1 - 2 msk iskallt vatten

Hacka snabbt ihop till en pajdeg, helst i matberedare, och klä en pajform med degen. Nagga bottnen och ställ pajskalet i frysen ca 30 minuter. Förgrädda sedan skalet ca 8 minuter i 225 grader varm ugn.

250 g broccoli
1 pkt bacon
salt, peppar
2 - 3 ägg (beroende på storlek)
1 dl mjölk
1 dl grädde
1 dl riven ost

Förväll broccolin i en stekpanna. Jag använde fryst broccoli och lät den både tina och koka ur vattnet i stekpannan. Tillsätt baconet och låt det mjukna lite. Salta och peppra efter smak, tänk på att både bacon och ost är salta i sig så ta det lugnt. Jag valde även att krydda upp med lite rosmarin och chiliflakes, för det tycker jag är gott till broccoli.
Fördela broccoliröran i det förgräddade pajskalet.
Vispa ihop ägg med mjölk och grädde. Rör ner den rivna osten. Idag använde jag parmesan, men det är även jättegott med västerbotten eller varför inte lite ädelost. Mmmmm...
Häll äggstanningen över pajen och grädda av pajen i 200 grader varm ugn 15 - 20 minuter. Den ska ha stannat och fått fin färg.


Jag serverade sedan min paj på enklast tänkbara sätt, med bara lite tomat och fina salladsblad. Ringlade över lite olivolja och balsamvinäger som dressing.