fredag 1 juli 2011

Djur och natur och muffinsar

Egentligen hade jag tänkt lägga in en vacker bild på jordgubbsmuffins här.

Igår begav vi oss ut på utflykt igen, den här gången till Trolldalen och Vargkitteln, och med på trippen hade vi lite fika. Te, saft och muffins från oss, kanelbullar, kex och kaffe från min ömma moder som vi lurade med oss. För att vara en tant på 70 år med dåliga knän, hängde hon med förträffligt bra på slingriga stigar över rötter och vassa stenar.

Så - jag hade tänkt visa en bild på muffinsarna jag bakade (de kallas hastbullar i receptet, men jag tycker mer de är muffinsar) men självklart åt vi upp dem innan jag kom på att jag hade tänkt ta ett foto där ute i det gröna. Och ett foto på tomma muffinspapper är väl inte överdrivet kul att visa upp.


I stället får ni se en bild på den här krabaten som låg och solade sig när vi kom traskande till vårt fikaställe vid vattenfallen. Faktum är att lilla A traskade förbi den med inte alltför stor marginal. Det var lilla E som upptäckte den när lilla A hade gått förbi. Antagligen precis framför näsan på den. Tur att han inte trampade på den, för då hade vi fått vända om och åka till akuten istället för att fika. Hade ju varit jävligt trist. Minst sagt.
Kan dessutom tillägga att vi såg Sveriges övriga ormar också, snok och kopparödla. Samt en väldigt platt och äcklig groda.

Men bara för att jag inte har någon bild att visa på muffinsarna betyder inte det att jag håller inne med receptet. Jag har klippt ut det ur en Buffé för massor av år sedan, och det är tänkt som ett mellisrecept. Busenkelt med andra ord. Jag har dock ändrat det lite så att det är busenklare och inte kräver en matberedare med monterad kniv, utan bara en bunke och en sked. (Och muffinsformar och ugn.)

Hastbullar (muffins) med bär

2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
50 g smör/½ dl flytande smör
½ dl honung
1 dl mjölk
1 ägg
ca 1 dl bär eller frukt i bitar
ev pärlsocker

Blanda mjölet och bakpulvret.
Om du använder fast smör så är det matberedare som gäller. Tillsätt i så fall alla övriga ingredienser, utom bär och pärlsocker, och arbeta snabbt ihop till en deg. De blir lite "bulligare" i den varianten.
Eller, om du använder flytande smör, rör ner alla övriga ingredienser, utom bär och pärlsocker, till en ganska tjock smet.
Fördela smeten i ca 8 muffinsformar. Jag använder helst vanliga bullformar som jag sätter i min muffinsplåt. Fyll formarna till 2 tredjedelar. Tryck ner bär eller frukt i smeten och strö över lite pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen på 250 graders värme 8 - 10 minuter. De ska vara torra när du provar med en sticka.
Låt dem svalna på galler. Ät och njut.

Angående vad man fyller dessa med så är valet fritt. Jag har gjort dem med vinbär, hallon, blåbär, jordgubbar och äpplen (doppade i kanel/sockerblandning). Jordgubbar och andra lite större bär och frukter blir bäst om man skär ner i mindre bitar. Typ i smala klyftor eller så. Om det blir så många plommon på vårt träd, som det verkar idag, så ska jag absolut testa att göra plommonmuffins.

En annan fördel med de här muffinsarna är att de inte blir så galet söta eftersom man använder honung i stället för socker. Om man dessutom skippar pärlsockret blir de nästan hälsosamma. Nästan.