måndag 2 januari 2012

Traditionsenlig summering av bokåret 2011

Som jag tidigare sagt så var det här ett ganska dåligt år läsmässigt. Jag har mellan varven tappat lusten att läsa helt och hållet, till exempel har jag inte läst någon bok sedan senaste läsecirkelboken. Ska ta tag i den kommande nu hade jag tänkt mig.
Dessutom har jag läst ganska så kassa böcker under året. Bland annat har jag lagt tre åt sidan och att lägga åt sidan är något jag vanligtvis inte gör. Har jag börjat så läser jag klart - särskilt om jag läst mer än 100 sidor.
En av de böcker jag lade undan är dock en jag redan läst två gånger fast då på engelska. Hade tänkt mig att läsa hela Stephen Kings Dark tower-serie på svenska också, men tröttnade ganska långt in i den sjunde och sista delen. Det är inte lika bra på svenska, helt enkelt. Det är för övrigt den enda Stephen King jag läst (nåja) under året, vilket bara det är ovanligt. Har å andra sidan 4 stycken av honom som ligger och väntar på mig nu.

Nå - för att återgå - så här summerar jag böckerna för mitt läsår 2011:

  • Jag läste 30 böcker under året plus tre som jag av olika anledningar lagt åt sidan.
  • 20 av dessa var skrivna av kvinnliga författare och 12 av män. Och hur kan jag nu påstå att 20+12=30? Jo, två av dessa böcker var nämligen skrivna i författarteam med en kvinnlig och en manlig författare i varje team, nämligen "Stolthet och fördom och zombier" av Jane Austen & Seth Grahame Smith, samt "Ers Majestäts olycklige Kurt" av Lena Ebervall & Per E Samuelsson.
  • Endast 4 av böckerna var skrivna på engelska i år.
  • Prickade bara av en Nobelpristagare på listan, nämligen 2010 års vinnare Mario Vargas Llosa och den rätt så tråkiga "Den stygga flickans rackartyg". Gäsp...
  • 3½ bok räknar jag som klassiker. Den halva är "Stolthet och fördom och zombier", de delar som är skrivna av Jane Austen måste jag väl få räkna? Dessutom "Agnes Grey" av Anne Brontë, "The picture av Dorian Gray" av Oscar Wilde och H.P. Lovecrafts "Viskningar i mörkret".
  • Årets bästa bok lät vänta på sig. Först i juli läste jag "Överenskommelser" av Simona Ahrnstedt och fick äntligen skriva in en 5:a som betyg. Försöker komma på någon jättebra anledning att läsa den igen.
  • Årets sämsta bok var helt klart "Till sista andetaget" av Anne Swärd. Det är ytterst sällan jag ger ettor i betyg (betydligt mer tunnsått än femmor) men här kände jag att den var på sin plats. Kanske till och med ännu lägre.
Dessutom hann Plejaderna (läsecirkeln heter så) med att läsa 8 böcker. Vi förlorade en medlem men fick två nya. Numera är vi fulltaliga med 8 medlemmar. Senaste medlemmen C satt med när vi pratade om "Angelologi" och vi lyckades inte skrämma bort henne med vårt spridda tramsande. Bra det!

Just nu har jag 14 böcker som väntar på att jag ska läsa dem, bland annat blev jag aldrig klar med Harry Potter förra året. Lånade ut sista delen både hit och dit och hann inte riktigt med den. Sedan har jag ju tre undanlagda böcker jag kan få läsa klart också... Kanske.