fredag 21 februari 2014

FredagsFilmen: Flawless

Jepp, jag fortsätter med mina HBTQ-filmer och jag väljer att återigen hälsa på i Philip Seymour Hoffmans repertoar. Den här hade jag tänkt mig förra veckan, men då var det ju alla hjärtans dag och då ska det väl vara romnatik, tänkte jag och flyttade fram den här filmen en vecka. Till idag alltså.
Jag har sett den här, och gillat den, men bara en gång för ganska länge sedan så det är ingen film jag har i färskt minne. Jag minns den som ett drama med vissa komiska inslag och lite kriminalitet här och där. Robert De Niro spelar i varje fall en före detta polis och då brukar det kunna vara med lite pang-pang.

Bildkälla Cineplex
Walt Koontz är inte bara polis, han är homofob också. Det värsta han vet är hans transsexuella granne, Rusty, som i sin tur har enorma fördomar mot trångsynta heterosexuella - alltså Walt. När Walt drabbas av en omfattande stroke, som bland annat påverkar hans stämband, uppmanas han att ta sånglektioner och Walt vänder sig till Rusty. Det som börjar som öppen fiendeskap blir dock trevande något helt annat.