tisdag 4 februari 2014

Saker man kan göra om det är jobbigt

Saker man kan göra när man känner paniken krypa inpå en:

  • 7/11: andas in och räkna till 7, andas ut och räkna till 11.
    Andas så tills paniken släpper, tappar du räkningen så börja om.
  • Krama en isbit i handen.
    Extra bra om man har tendenser till självskadebetende. Det gör nämligen ont att hålla den där isbiten och när man självskadar sig är det den fysiska smärtan man vill åt, något som matchar den psykiska smärtan.
  • Har du någon hos dig, be om hjälp om du kan.
    Det kan vara en kram, hålla handen, bara sitta där och andas bredvid dig. Här är det bra om personen i fråga känner till problemet och vet att det ofta är bäst att bara finnas där. I varje fall jag föredrar om personen i fråga inte pratar eller försöker trösta mig. Det måste ut - håll bara om mig.
  • Det är okej att gråta.
    Faktiskt mer än okej. Ibland kan det till och med vara bättre att trigga igång gråten än att drabbas av en fullskalig panikattack. Har du någon tear jearker-låt? Spela den. 
Det här är några av de knep jag använder mig av. Vissa har jag lärt mig på egen hand, andra har jag lärt mig genom mina kuratorssamtal. 

Kom ihåg att du är viktig. Alla är älskade av någon.