måndag 14 juli 2014

Frukost

Att frukosten är dagens viktigaste måltid är ju något man fått sig itutat sedan barnsben. Ändå är det så lätt att just den måltiden är den minst varierade - det är lätt att gå på autopilot och bara ta den där svettiga ostmackan till en kopp te året om. Och hur tråkigt är inte det egentligen? Varför är man så himla dålig på att variera just den måltid som ska väcka magen för dagen?
Jag har alltid ansett att jag är en sådan där människa som inte orkar äta en ordentlig frukost och bara tagit en macka eller lite yoghurt som sällskap till mitt frukostte, men sanningen är ju den att om jag sätter mig vid ett dukat bort så kan jag sätta i mig oanade mängder även på morgonen. Och när jag äter bättre och stadigare till frukost så påverkar det hela min dag sedan - jo faktiskt. Jag har både ett stabilare humör och tålamod och småäter betydlig mindre än vad jag gör mina dåliga frukostdagar.
Alltså är det här något jag vill lära mig, att variera min frukost så att jag 1. inte tröttnar och 2. helt enkelt bara kan må lite bättre.
Senaste månaderna har jag bland annat glatt min mage med de här fem varma frukostarna. variation på pannkaka, ungefär + en omelett.


Frukostomelett med frukt och honung

Busenkelt - vispa ett ägg med 1 msk vatten och en nypa salt. Stek omeletten i en liten klick smör på medelvärme. Skär upp valfri frukt, jag valde nektarin, och ringla över lite honung. Alltid på min frukostbricka - te med mjölk. Inte alltid men ofta på min frukostbricka - ett glas god juice, denna med smak av jordgubb och svarta vinbär.


Fattiga riddare 

Inte det nyttigaste frukostalternativet kanske, men ack så gott. Jag blandar en sorts tunn pannkakssmet att doppa mitt bröd i. Till en portion använder jag ½ dl vetemjöl, 1 dl mjölk och 1 ägg - vispa ihop, doppa brödet och stek i en klick smör på medelvärme tills brödet är gyllenbrunt. Äggsmeten räcker till ungefär två brödskivor vilket jag tycker är alldeles lagom. Ofta äter jag mina fattiga riddare med kanel och socker och/eller hallonsylt, men varför inte med en klick keso, lite bär eller färsk frukt. Vet du vad som sätter gränserna? Din fantasi.


Kokospannkakor

Följande två recept fick jag av en av mina kompisar på utbildningen till kost- hälsocoach.
När jag gjorde kokospannkakorna mixade jag ½ dl kokosflingor och ½ dl havregryn, men man kan hoppa över mixningen om man vill. Vispa ner 1 ägg och sedan ½ - 1 dl kokosmjölk. Stek pannkakorna i lite olja på svag värme. Om de var goda med skivade jordgubbar och melon? Supergoda!


Bananpannkakor

Även här kan man välja konsistensen på sin pannkaka. Jag vill ha mina ganska släta så jag mixade min pannkakssmet, men vill man kan man nöja sig med att mosa och vispa. Man behöver 1 mogen banan, 2 ekologiska ägg, 3 msk keso, lite salt och 1 msk smält smör. Mosa eller mixa allt och stek pannkakor i lite mer smör på medelvärme. Jag åt mina med keso och blåbär. Det mättade bra, vill jag lova.


Pannkakor

Lite skivad frukt, lite honung, lite knaperstekt bacon och ett par fluffiga pannkakor - kan mycket väl vara min favoritfrukost faktiskt.
När jag gör fluffiga pannkakor gör jag så det räcker till alla och då behöver jag 25 g avsvalnat smält smör, 4 dl mjöl, 2 dl yoghurt, 2 dl mjölk, ½ tsk salt och 1 tsk bakpulver. Vispa samman till en slät smet, stek på medelvärme i lite smör.

2 kommentarer:

  1. Håller med om att man är dålig på att ha varierad frukost. Ska försöka komma igång med det nu när jag pluggar hemma och har mer tid och ork över (hoppas jag). Tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar tänka ut dagen innan vad jag ska äta till frukost dagen därpå, då kan jag förbereda om det behövs. Pannkakssmet kan stå i kylen, bär plockas fram ur frysen och så där. Alltså blev jag lite sur idag när mina frukostsmultron som jag plockade igår redan var uppätna och inte av mig....

      Radera

Tack för din kommentar.
Reklam och anonyma kommentarer kommer raderas. Så vill du ha ett svar - se till att skriva under.