fredag 15 maj 2015

FredagsFilmerna: Batman 1-3

Mellan åren 2005 och 2012 kom det en trilogi med Batman-filmer med Christian Bale i titelrollen. För manus och regi till alla tre filmerna står Christopher Nolan som står för flera av mina favoritfilmer i segmentet marta actionfilmer. Just den här Batman-trilogin tillhör kanske inte favoriterna eftersom de är lite väl långrandiga emellanåt, men de uppskattas ändå eftersom jag råkar gilla Batman.


Särskilt uppskattar jag film nummer två, "Batman - The dark knight", och anledningen till detta stavas Heath Ledger. Hans porträttering av Jokern är rent ut sagt fantastisk och Jokern upplevs som inte så lite creepy. Han visade verkligen på sin skådespelartalang här, och det är synd och skam att han inte finns kvar hos oss längre. Jag anser också att han var välförtjänt av sin postuma Oscar för just den här rollen.

De andra två filmerna är "Batman begins", med Lilla E:s favoriteplik "I'm Batman", och Batman - The dark knight rises". Vi har den senaste veckan tittat på hela trilogin igen, den här gången i sällskap med barnen.
Vad jag kan sakna är att det läggs upp för en fortsättning med Robin, som vi aldrig får. Christian Bale har tackat nej till att axla Batmans cape igen, så jag kommer väl aldrig få se Joseph Gordon Levitt i formpressad muskeldräkt. Ack ja.

Helt okej tidsfördriv under tre kvällar om man bara är beredd på att det här rör sig om lååååånga filmer. Uppemot tre timmar som längst.

Och så har vi ju den här godbiten också: