fredag 29 maj 2015

FredagsFilmen: Looper

Det här hade jag inte riktigt räknat med faktiskt - att jag skulle fullkomligen älska filmen "Looper". Jag gissar att jag var den enda i sällskapet som gjorde det också för det var idel suckar och småbråk runt omkring mig, så pass att jag faktiskt blev lite småirriterad på kära familjen.
Nu kanske inte den här filmen riktigt lämpar sig för små 12-åringar å andra sidan. Mycket sex och knark och med tanke på att huvudpersonen är hitman så blir det såklart en del pangpang med tillhörande blod.

Jag hade alltså en liten aning om att det här skulle vara en sådan där dussin-sci fi/thriller som man utan problem kan sitta och småprata till utan att missa alltför mycket, men den här filmen har så många tvister att det det lönar sig att hänga med. Mina tankar gick mer än en gång till "Cloud Atlas" som också är en sådan där film som man kan behöva skifta om hjärnan för lite grann, och precis som med den behövde jag en liten stund för mig själv när filmen var slut för jisses vad tårarna strömmade.

Tid och tidsresor är temat, Joe spelas av både Joseph Gordon-Levitt och Bruce Willis.

Bildkälla Ign
Året är 2044. Joe är en looper, en hitman som skjuter folk som skickats tillbaka till hans tid från framtiden på en maffiaboss befallning. Tidsresor är förbjudna men maffian använder sig av den här metoden för att göra sig av med kroppar på ett för dem bekvämt sätt.
Att stänga sin loop är när man finner att betalningen inte är silver fäst på kroppen, utan guld. Då har man precis skjutit en framtida version av sig själv och har 30 år på sig att leva livets glada dagar.
En dag på jobbet får Joe sin loop skickad till sig och i ett ögonblicks tvekan lyckas loopen fly. Joe måste nu snabbt finna sitt äldre jag innan han lyckas ändra något som inte borde ändras.


Måste bara säga lite om skådespeleriet här. Det störde mig lite grann att min lille älskling Joseph Gordon-Levitt blivit sminkad och försedd med proteser för att se ut som Bruce Willis eftersom de spelar samma karaktär med 30 år åldersskillnad. Jag tycker nämligen att han är så fruktansvärt söt när han ser ut som sig själv. Men jisses i min lilla låda vad Joseph har studerat Bruce! Han spelar liksom Bruce Willis så bra att man nästan tror på att det är en yngre klon vi har i rutan, så jag kan inte annat än applådera valet av skådespelare.
Sedan har vi Pirece Gagnon som spelar den lille pojken Cid och herrejösses vad mitt mammahjärta smälte! Vilken liten sötnos alltså. Så ja - skydda Cid!

Och om jag har några fellow Sterek-shippers som tittar in här: Pierce Gagnon ser precis ut som jag föreställer mig att Stiles' och Dereks son skulle se ut, i de där parallella universumen där två killar kan få barn ihop. Hepp!