fredag 22 maj 2015

FredagsFilmen: Gone girl

Först läste jag boken "Gone girl" och sedan såg jag filmen. Och när man får bokens författare att även skriva filmens manus så följs boken väldigt bra. Inte till punkt och pricka, för det här måste så klart fungera för filmmediet och berättas på ett annat sätt, men väldigt nära inpå källan är det. Som till exempel att filmen börjar precis som boken - med exakt samma tankar om Amy och hennes huvud.

Bildkälla Ms.Magazine

Nick och Amy Dunne har det på ytan perfekta äktenskapet. I skuggan av finanskrisen har de tvingats lämna New York och bosatt sig i Nicks hemstad och de glider allt längre ifrån varandra. Nick driver en bar med sin syster och hr Amy spenderar sina dagar vet han inte riktigt.
På morgonen deras femta bröllopsdag försvinner Amy och i hemmet syns spår av en strid. Ganska snart misstänks Nick för att vara inblandad i Amys försvinnande, men han bedyrar sin oskuld och någon kropp hittas inte. Och om Nick verkligen är oskyldig - var är då Amy?


Man har lyckats fantastiskt bra i castingen av filmen, Ben Affleck är utmärkt som en stolpig och osmidig Nick Dunne och Rosamund Pike som Amy är så briljant att jag vill kasta lite priser på henne. Hon var nominerad till en Oscar också, så det är inte bara jag som tycker det.

Jag vill inte spoila för er som inte sett filmen för det är en och annan tvist i den av det lite oväntade slaget. Se den - blir mitt filmtips den här veckan.